Det er en rask og markant forverring av husholdenes økonomiske trygghet, ifølge en Sifo rapport.
– Jeg har ikke sett noe lignende, sier forsker Alexander Schjøll ved forbrukerinstituttet Sifo til VG.
Schjøll sier til VG at normalt er handlevanene veldig stabile, og han vet ikke om forandringen nå skyldes matpriser eller at alt annet er dyrere. Han ser at folk nå strammer inn der de kan.
– Jeg vil tro de er mer opptatt av å jakte tilbud. At de tar seg tid til å lese kundeaviser og bruke tid på reise rundt til forskjellige butikker, sier han på bakgrunn av en undersøkelse de gjorde i august.
Rapporten beskriver en rask og markant forverring av husholdenes økonomiske trygghet siden i fjor, i et omfang vi ikke har sett tidligere.
Folk jakter bedre tilbud.
– Vi selger mer av First Price, men også mer av leverandørenes merkevarer som er på tilbud. Det kan tyde på at de planlegger kjøpet ut fra hva som enten er annonsert. Det tyder på at folk jakter bedre tilbud, sier Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i Norgesgruppen, til VG.