– Bankene tjener store penger på sløve kunder

Avatar photo
Publisert 16. juli 2023 | 21:42

I juni skrudde Norges Bank opp styringsrenten fra 3,25 til 3,75 prosent. De varsler ny renteheving allerede i august.

I løpet av høsten forventer de at renten kan nå 4,25 prosent.

Den siste tiden har økte renter gjort hverdagen dyrere for folk flest. Samtidig opplever bankene større inntekter.

Når Norges Bank skrur opp styringsrenten, skrur nemlig bankene opp utlånsrenten. Da betaler du mer for lånet ditt. Vanligvis skrur bankene også opp innskuddsrenten, som gjør at du tjener mer på pengene du har på konto.

Når bankene henter inn mer fra utlånsrentene enn de gir ut i innskuddsrenter, så går de i pluss. Jo større forskjellen er på utlånsrenten og innskuddsrenter, jo mer tjener bankene.

Det betyr at kundene må følge med på rentesatsene, og eventuelt forhandle med banken hvis de mener satsene er for dårlige. Gjør de ikke det, så kan banken enkelt tjene seg rik på at kundene ikke følger med.

Onsdag ble det kjent at DNB hadde de høyeste renteinntektene i et kvartal noensinne. De er ikke alene. I 2022 hadde norske banker netto renteinntekter på 103,3 milliarder kroner.

Kundene blir utnyttet

Forbrukerrådet mener at bankene må ta samfunnsansvar og la økte renteinntekter komme kundene til gode.

– Innskuddskunder har blitt en melkeku for bankene. De er kjappe med å øke utlånsrenten når styringsrenten går opp. Samtidig drøyer de å øke innskuddsrenten, eller så øker den bare delvis, sier Jorge Jensen i Forbrukerrådet til NRK.

Han anmoder forbrukerne til å reforhandle rentene med banken sin.

– Altfor mange bruker ikke kundemakten sin. Det er mye penger å tjene på å ta en telefon til banken. Da kan man enkelt forhandle frem lavere utlånsrenter og høyere innskuddsrenter, sier Jensen til NRK.

Les også: Oslo trenger 5000 nye ettroms leiligheter de neste fem årene

Siviløkonom Hallgeir Kvadsheim mener at innskuddsrentene er vesentlig dårligere enn de burde være.

Likevel mener han kundene må ta ansvar.

– Jeg forstår at bankene opererer slik de gjør. De utnytter at kundene er sløve. Det gjelder spesielt noen av de store bankene. Vi som forbrukere må skjerpe oss, og bytte bank oftere, sier Kvadsheim til NRK.

Kvadsheim tror at mange undervurderer makten du har som kunde.

– Bankene vil gjerne ha deg som kunde. Folk må vite at de har full mulighet til å bytte bank, og at det er ganske enkelt, sier Kvadsheim.

mest lest