Økte bøter har blitt snakkis i politiet

Avatar photo
Publisert 17. februar 2023 | 13:46

– Jeg skjønner veldig godt at den enkelte politibetjent synes dette kan være ubehagelig.

1. februar økte satsene for trafikkbøter med 30 prosent. Det betyr at dersom du blir tatt i å bruke håndholdt mobil mens du kjører, må du punge ut med 9700 kroner.

Kjører du i 61 km/t i 50-sonen, kan boten komme på 5400 kroner. Til sammenligning ligger boten for samme overtredelse i Sverige på 2400 svenske kroner.

Økningen har møtt motstand fra flere hold. Til og med Trygg Trafikk reagerer. De sier at mye tyder på at en ytterligere økning på 30 prosent ikke vil ha ønsket trafikksikkerhetseffekt. Tvert imot er det fare for at befolkningen vil oppleve et slikt nivå som urimelig.

Ubehagelig

Nå har de økte satsene blitt en snakkis internt i politiet, og ansatte i UP opplever det som ubehagelig å gi bøter.

Trafikkansvarlig Frode Andreassen ved Oslo politidistrikt sier til VG at de ansatte snakker om de økte satsene om internt.

– Det er åpenbart en diskusjon rundt bøtestørrelsene.

Oslo politidistrikt har tidligere gitt tilbakemelding om at det ikke er behov å øke med 30 prosent.

– Jeg skjønner veldig godt at den enkelte politibetjent synes dette kan være ubehagelig, sier han.

Les også: Regjeringen øker fartsbøtene: – Dette blir voldsomt

Andreassen legger til at politibetjenter har mulighet til å utvise skjønn basert på situasjonen.

– Selv om regelverket er firkantet, er poenget å få ned antall trafikkulykker, jobbe mot nullvisjon og drive forebyggende. Det betyr at det også er rom for å ta den gode praten til folk. Du må ikke skrive ut forenklet forelegg for enhver tid hvis de vurderer at det er på sin plass å stoppe kjøretøyet, ta en prat om det som nå skjedde, sier han til VG.

Andreassen sier at årsaken til at de er kritiske til de økte satsene, er at bøtene rammer folk ulikt.

– Det er forskjell på en arbeidsledig og en som har mye penger, sier han.

Videre forteller han at en annen tilnærming til å gjøre trafikken tryggere er å øke antall prikker.

– Det å ha et førerkort og miste et førerkort er noe annet. De som har mye penger, kan betale et høyere beløp. Som vi nevner i høringssvaret vårt, er en annen tilnærming å øke andel prikker, eller at førerretten inndras for en lengre periode når forholdet er så grovt at tap av førerrett er konsekvensen, i stedet for å øke bøtesatsen, sier han.

Også sjefen for Utrykningspolitiet, Knut Smedsrud, forteller til VG at noen synes det kan være litt ubehagelig å gi bøter.

Han understreker at de har en jobb de skal gjøre, og at bøtene skal skrives ut uansett.

Henleggelse av Silje-saken: Lekekameratene renvasket etter 28 år

mest lest