Oslo: Islamsk «temadag» skaper sterk uro blant foreldre

Avatar photo
Jarle Aabø
Frilansjournalist Send tips til [email protected]
Publisert 17. mars 2026 | 14:53

Munkerud skole som en hel dag skal feire avslutningen på den islamske fastemåneden Ramadan, skaper stor uro blant de 700 foreldrene.

– Vi tør ikke å be om fritak, fordi det betyr en stigmatisering av våre barn, sier en av foreldrene til iNyheter. 

I går kunne iNyheter fortelle at rektor Andreas Mikkelborg og lærerne på 2. trinn ved en barneskole på Oslos østkant varslet foreldrene via ukeplanen om at nå skulle Ramadan og dens festlige avslutning Eid feires en hel dag. I ukeplanen stod det:

«Eid feiring på skolen med ulike aktiviteter. De som vil kan pynte seg litt ekstra.» 

Les også: Oslo-skole skal markere «Eid» en hel dag: – Naturlig del av skolens pedagogiske opplegg

Flere foreldre reagerte skarpt på dette, fordi de oppfattet dette som en religiøs markering og at skolen burde informert langt bedre. De mente også at skolen burde følge opplæringsloven som sier at skolen skal tilby alternativer til skolegudstjenester, Eid og andre religiøse markeringer. 

Kristian Olav Mørch, juridisk direktør i Utdanningsetaten i Oslo, kommenterte Munkerud skoles Eid-dag slik: 

– Om en temadag om Eid oppleves som utøvelse av annen religion eller som krenkende, vil avhenge av hvordan temadagen gjennomføres. Fritaksretten skal ta utgangspunkt i elevens og foreldrenes oppfatning. Hvis foreldrene eller eleven ønsker fritak fra en slik temadag, må derfor skolen i utgangspunktet gi eleven fritak, med mindre begrunnelsen for fritak er åpenbart urimelig. 

«Ordinær undervisning»

Etter at rektor Mikkelborg utsatte å svare på iNyheters spørsmål i 24 timer, kastet han seg rundt og sendte en e-post til alle foresatte på 2. trinn. Han hevdet at Eid-dagen på Munkerud ikke var en religiøs markering. Han mente derfor at Eid-pyntede 7-åringer «inngår som en del av skolens ordinære undervisning». 

– Det er viktig å understreke at elever ikke kan fritas fra å oppnå kompetansemålene eller fra å tilegne seg kunnskap om ulike religioner og livssyn generelt, skrev Mikkelborg til foreldrene. 

Sjokkert

Foreldre iNyheter har snakket med er sjokkert over holdningene og «faktagrunnlaget» til rektor. De viser til at han burde fulgt samme praksis og gitt samme grundig informasjon som han gjør når det gjelder skolegudstjenester (Se bildet).

Artikkelen fortsetter.

 

– Nå er det ingen som våger å be om fritak, fordi da må min datter kanskje sitte alene i et eller annet klasserom. Det innebærer at det sendes et kraftig og feilaktig signal om at «her er det tydelig at noen ikke liker muslimer.» Hadde rektor fulgt Utdanningsetatens råd om og selv aktivt informere om at fritak «er helt greit», ville det skapt en helt annen situasjon for oss foreldre, sier en forelder iNyheter har snakket med. 

Eid feires over hele verden som et symbol på at den islamske fastemåneden er over for denne gang. Dagen starter med en spesiell morgenbønn der man gir penger til veldedighet og gaver til barna. Deretter samles familie og venner til en stor festaften. 

iNyheter har bedt rektor Mikkelborg om å gi innsyn i de aktiviteter som skal gjennomføres på temadagen. Han svarte slik:  

– Temadagen du viser til, inngår som en naturlig del av skolens pedagogiske opplegg om høytider, tradisjoner, mangfold og fellesskap, og innholdet er tilpasset elevenes alderstrinn. Dette er ikke en religiøs markering i skolens regi, men ordinær opplæring innenfor skolens mandat.

Artikkelen fortsetter.

Rektor Andreas Mikkelborg. Foto: Oslo kommune

Skaper frykt

iNyheter har spurt rektor Mikkelborg på nytt om foreldre som ikke vil at barnet skal være med på den islamske temadagen kan få fritak. Slik svarer Mikkelborg nå:

– Etter opplæringsloven kan elever få fritak fra aktiviteter som de med rimelig grunn oppfatter som utøving av annen religion, eller oppleves som krenkende. Foreldre må sende en forespørsel om fritak, og skolen vil da vurdere dette konkret for den enkelte elev. Her vil det alltid gjøres individuelle vurderinger – og et fritak til én elev innebærer ikke automatisk at det gis fritak til andre.

En av foreldrene reagerer slik:

– Hvis jeg søker om fritak kommer det til å bety at jeg blir kalt inn til en samtale med skoleledelsen. Det ønsker jeg overhodet ikke, fordi det skaper bare frykt hos meg.

iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 bank 1506.80.92768 eller PayPal

mest lest