Nettavisen: Jagland er fortsatt innlagt

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 18. mars 2026 | 17:00

Thorbjørn Jagland er fortsatt innlagt på sykehus, nesten én måned etter at det først ble kjent at han var under behandling. Det opplyser hans advokat Anders Brosveet til Nettavisen.

iNyheter skrev føst om Jaglands innleggelse 24. februar. Da skal han allerede ha vært på sykehus en ukes tid. Siden den gang har det vært svært lite offentlig informasjon om hans situasjon. Advokaten ønsker overfor Nettavisen ikke å kommentere helsetilstanden utover at han er innlagt.

Årsaken til innleggelsen ble gjenstand for betydelig diskusjon ettersom hans advokat først bekreftet det som selvmordsforsøk overfor iNyheter, noe han senere hevdet var feil, for deretter å omtale innleggelsen som «risiko for selvmord.».

Til tross for den langvarige sykehusinnleggelsen, opplyser Brosveet at dette ikke har påvirket oppfølgingen av saken fra Jaglands side.

– Vi har overlevert alt vi skulle før han ble siktet, sier advokaten til Nettavisen.

Det betyr at sykehusoppholdet ikke har ført til forsinkelser i sakens videre håndtering fra hans side.

Det er fortsatt uklart hvor lenge Jagland vil være innlagt.

Les også: Hvor har det blitt av Thorbjørn Jagland?

iNyheter sendte 12. mars en SMS til Jaglands advokat, som er tilknyttet advokatfirmaet Elden. Vi spurte Brosveet om hva Jaglands status er, og om våre anonyme kilder som mener at Jagland oppholder seg på Diakonhjemmet sykehus er korrekt. Vi ba også Brosveet opplyse om han nå er i stand til å kommunisere med sin klient igjen, samt om Brosveet mener at det fortsatt er fare for at Jagland kan ta sitt eget liv.

Brosveet svarte ikke på vår henvendelse.

iNyheter tar gjerne imot anonyme tips som kan føre til at Jagland-saken blir bedre belyst enn det den er i dag.

Saken ble oppdatert 11:20, 19.03.26. Det ble først skrevet at Jagland ble innlagt 24.02, men det riktige var at iNyheter først skrev om Jaglands innleggelse denne datoen.

mest lest