Elbilprodusent søker konkursbeskyttelse

Avatar photo
Publisert 18. juni 2024 | 14:19

Det amerikanske elbilselskapet Fisker er tom for penger etter å ha mislykket med planen om å legge om forretningsmodellen og finne investorer.

Fisker Group har nå søkt konkursbeskyttelse gjennom såkalt Chapter 11 i USA, omtrent ett år etter de lanserte sin første elbil.

Ifølge Reuters skal en mulig investeringsavtale med japanske Nissan nylig ha kollapset.

Selskapet begynte i fjor sommer å levere sin første elektriske modell, Ocean SUV, akkurat da markedet for batteridrevne kjøretøy begynte å kjøle seg ned, og forbrukernes etterspørsel etter elbiler syntes å være lavere enn ventet. Tusenvis av kjøretøy ble stående uten at selskapet fikk solgt de, skriver Wall Street Journal.

Ved slutten av 2023 hadde selskapet produsert over 10.000 Ocean SUV, men klarte bare å levere rundt 4.900 til kunder.

Fisker har oppgitt eiendeler på mellom 500 millioner og én milliard dollar. Gjeld og forpliktelser ligger mellom 100 og 500 millioner dollar. En konkursbeskyttelse innebærer at selskapet forsøksvis kan jobbe frem en gjeldsplan uten at kreditorer kan begjære selskapet konkurs.

New York-børsen varslet i mars at aksjen vil bli strøket fra handel, fordi selskapet ikke oppfylte nødvendige krav for notering. Det skriver Dagens Næringsliv.

Rundt 400 nordmenn eier Fisker Ocean. Rundt 40 av de finnes i bergensområdet, ifølge E24.

Selskapet ble grunnlagt i 2007 av 60 år gamle Henrik Fisker. Han er opprinnelig fra Allerød i Danmark. Han har tidligere designet biler for BMW, Ford, og britiske Aston Martin.

mest lest