En knapp majoritet på 51,5 prosent av befolkningen vil at norsk skole skal lære barn at det kun finnes to kjønn. Det viser en meningsmåling Infact har gjennomført for den kristne avisa Dagen.
På spørsmålet: «Bør norsk skole undervise barn om at det kun finnes to kjønn?» svarer den norske befolkningen slik:
- 51,5 prosent svarer «ja».
- 27,1 prosent svarer «nei».
- 21,3 prosent svarer «vet ikke».
Bakgrunnstallene indikerer at menn har et mer konservativt syn på kjønn enn kvinnene.
Blant menn svarer 63 prosent ja, mens 19,6 prosent svarer nei, og 17,3 prosent svarer vet ikke. Samtidig svarer 39,8 prosent av kvinnene at de mener det utelukkende skal undervises om to kjønn, mens 34,8 prosent svarer nei, og 25,3 prosent svarer vet ikke.
Til Dagen forklarer tidligere analysesjef i VG, Nils Brenna, at forskjellene på kvinner og menn samsvarer med hans og andres undersøkelser om at menn er mindre redd for å være tydelig i kontroversielle spørsmål.
Meningsmålingen viser også at menn fra Oslo er mer liberale enn menn ellers i Norge, og at de unge er mer konservative enn de eldre i dette spørsmålet.
Blant nordmenn mellom 18 til 29 år svarer 59,7 prosent at det bør undervises at det kun finnes to kjønn. Hos de over 65 år svarer 44,8 prosent ja til det samme.
– Uvitenskapelig og skadelig kvakksalveri
Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk mener KrF bør gjøre dette til en tydeligere valgkampsak.
«Identitetspolitikk og woke-ideologi har ingen ting i skolen å gjøre. KrF kan tjene mye på å stille seg i spissen for å få foreningen FRI kastet ut av norsk skole,» skriver Selbekk i en kommentar i egen avis.
Han mener partiet må ha evnen til å tørre å stå for noe også når det er omstridt og upopulært».
«Når det gjelder hva som skal formidles til barna deres, tror vi at det norske folk har sunne konservative reflekser. Flertallet ønsker ikke at skolen skal gjøres til en slagmark for identitetspolitikk og woke-ideologi,» er Selbekks tolkning av undersøkelsen.
Selbekk omtaler det Foreningen Fri driver med av undervisning i barnehager og skoler som «uvitenskapelig og skadelig kvakksalveri».
– La det ikke være tvil, å påføre barn og unge tvil om hvilket kjønn de tilhører, er potensielt skadelig, skriver han.
Les også: Psykiatrisk sykepleier: – Trendy å skifte kjønn
Les også: Psykolog: – Kjønnsidentitet i skolen kan gjøre mer vondt enn godt