Å kjøre trygt handler ikke bare om å følge regler og unngå hindringer i veibanen.
Det handler også om sosiale antenner – sosial intelligens. Og dermed kommer datastyrte. såkalte selvkjørende bilder til kort, mener forskere ved Københavns universitet.
Skal jeg kjøre – eller sal jeg vente? Hvordan fatter du beslutningen?
Vi mennesker er trent opp til å lese andres intensjoner lynraskt. Det gjelder om vi skal inn på en t-bane vogn, om vi møter noen på fortauet, eller skal skifte fil på motorveien. De selvkjørende bilene derimot, vet ikke når de skal «gi seg», skriver forskning.no.
Forskerne fikk tak i til sammen 70 videoer lastet opp på YouTube. Videoene var blitt tatt opp av personer som satt i baksetet på helt selvkjørende biler i USA og Canada.
Det forskerne kan se ut fra videoene, er at selvkjørende biler har spesielt vanskelig for å forstå når de skal «gi seg».
De forstår dårlig når de skal vike og når de skal kjøre videre.
Leser ikke kroppsspråk
– Evnen til å navigere i trafikken er basert på mye mer enn trafikkregler, sier professor Barry Brown i en pressemelding fra Københavns Universitet.
– Sosiale interaksjoner, inkludert kroppsspråket vårt, spiller en stor rolle når vi signaliserer til hverandre i trafikken, sier professor Barry Brown i en pressemelding fra Københavns Universitet.
Brown og kollegene hans mener dette er grunnen til at selvkjørende biler har vanskelig for konsekvent å forstå når de skal stoppe – og når noen stopper for dem.
Det trekker fram en video der en familie på fire står ved fortauskanten til en boliggate i USA. Det er ikke fotgjengerfelt på stedet, men familien vil gjerne krysse veien.
Når den førerløse bilen nærmer seg, bremser den. De to voksne i familien begynner å vifte med hendene som et tegn på at bilen skal kjøre videre. Men bilen blir i stedet stående rett ved siden av dem i 11 sekunder. Som konsekvens begynner familien å gå over veien. Men akkurat samtidig begynner bilen å bevege seg igjen. De fire menneskene mål å hoppe tilbake på fortauet.
Videoen viser at en person i baksetet ruller ned vinduet og roper: «Beklager, selvkjørende bil!».
Brown mener dette viser at det førerløse kjøretøyet forstår ikke den sosiale interaksjonen i trafikken.
Det sosiale elementet i trafikken er noe vi mennesker vanligvis tar for gitt, konkluderer forskning.no.