Norske banker innrømmer feil: – Kundene har krav på tilbakebetaling

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 19. desember 2023 | 07:26

Flere titall millioner kroner kan være feilinnkrevd fra norske bankkunder.

I henhold til en rapport fra Finanstilsynet har over 40 000 kunder betalt for høye inkassogebyrer til norske banker.

Feilen knyttet seg blant annet til produktene kredittkort, forbrukslån og bilfinansiering.

Nordea bekrefter at de har identifisert 26 000 tilfeller i norske Nordea-selskaper alene, skriver Dagens Næringsliv.

De ti finans- og inkassoforetakene med feil er, ifølge rapporten, Fana Sparebank, KLP Banken, Nordea Bank, Nordea Eiendomskreditt, Nordea Finans Norge, Norgesgruppen Finans, Sparebank 1 SR-Bank, Sparebanken Sogn og Fjordane, Sparebanken Sør, Sparebanken Vest samt inkassokonsernene Intrum, Kredinor og Lowell Norge.

«Så langt er det snakk om flere titall millioner kroner,» ifølge Finanstilsynet. «De totale beløpsmessige konsekvensene er ikke ferdig kartlagt».

– Etter Finanstilsynets vurdering har kundene krav på tilbakebetaling av purregebyr, utenrettslige omkostninger og renter av disse, i de tilfellene hvor kundene feilaktig er blitt avkrevd slike kostnader, skriver Finanstilsynets seksjonssjef Jo Gjedrem.

– Samtlige finansforetak har bekreftet overfor Finanstilsynet at de vil korrigere aktive saker hvor urettmessige kostnader enda ikke er innbetalt av skyldner, samt tilbakebetale samtlige berørte skyldnere hvor slike kostnader allerede er innbetalt.

DN skriver at de har kontaktet flere banker som jobber med å tilbakebetale kundene.

mest lest