Andelen av befolkningen som leser nettaviser synker. Det viser tall fra Mediebarometeret til Statistisk sentralbyrå.
– 70 prosent var innom en eller flere nettaviser en gjennomsnittsdag i 2020, mens i 2023 er det 59 prosent, sier Fam Vivian Bekkengen, rådgiver i Statistisk sentralbyrå.
Den største nedgangen i nettavislesere finnes blant de som leser nettaviser mest.
I 2020 var 82 prosent av personer mellom 25 og 44 år innom en eller flere nettaviser i løpet av en gjennomsnittsdag. I 2022 var andelen 77 prosent og i 2023 var andelen 68 prosent.
Og blant de mellom 18-24 år er nedgangen enda mer betydelig.
I 2017 leste 72 prosent av nordmenn i alderen 20–24 en nettavis på en gjennomsnittsdag. I 2023 har tallet nede på 51 prosent. Også blant tenåringene faller det, viser tall SSB har sendt til Klassekampen.
Blant de over 80 år er det samtidig en stor økning i andelen som leser en eller flere nettaviser en gjennomsnittsdag. Fra 2022 til 2023 har andelen som leser aviser på nett i denne aldersgruppen økt fra 25 prosent til 41 prosent.
Denne økningen har trolig sammenheng med en kraftig nedgang i de som leser papiraviser.
I 1991 leste 84 prosent av befolkningen papiravis i løpet av en gjennomsnittsdag, men i 2023 var det kun 17 prosent som gjorde det samme.
– For 10 år siden leste over halvparten av befolkningen en eller flere papiraviser i løpet av en gjennomsnittsdag, men i 2023 ser vi den laveste andelen som er målt til nå, sier Bekkengen.
Bare fra 2022 til 2023 er det en nedgang på fire prosentpoeng i andelen som leser en eller flere papiraviser i løpet av en gjennomsnittsdag. Samtidig som papiravisleserne blir færre, leser de også i snitt færre aviser om dagen.
Flere får med seg nyheter fra sosiale medier
Samtidig som færre leser, ser eller hører nyheter gjennom redaktørstyrte medier i aviser, radio og på TV, er det stadig flere som får med seg nyheter gjennom sosiale medier. 57 prosent av befolkningen bruker sosiale medier som kilde til nyheter i 2023. Facebook og Snapchat er kanalene hvor flest får med seg nyheter.
– Det er blant de unge mellom 16 og 24 år hvor flest får med seg nyheter gjennom sosiale medier. 79 prosent i denne aldersgruppen leser nyheter på sosiale medier en gjennomsnittsdag, og de fleste i denne aldersgruppen finner nyhetene på Snapchat, etterfulgt av Instagram og TikTok, sier Bekkengen.
Andelen som finner nyheter på TikTok har økt mest fra 2022 til 2023, og spesielt stor er økningen blant barn og unge i alderen 13-19 år.
Også personer over 80 år får i økende grad med seg nyheter på sosiale medier, med en oppgang fra 13 prosent i 2022 til 20 prosent i 2023. Denne aldersgruppen finner nyheter i størst grad på Facebook.