Kraftig leserfall for Nettavisen og Dagbladet

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 20. november 2023 | 19:35

Kvartalstall for fra Mediebedriftene (MBL) og Kantar for lesertall på norske nyhetsnettsteder ble sluppet i forrige uke. De viser nedgang en nedgang for de riksdekkende avisene på 6,7 prosent som helhet fra Q3 2022 til Q3 2023. Men noen aviser rammes hardere enn andre.

Verst av de store har det gått med Dagbladet og Nettavisen. Begge er ned 15 prosent på bare ett år.

Dagbladet harmistet 200.000 daglige lesere og er ned fra 1.340.000 daglige brukere til 1.140.000. Men de er fortsatt Norges tredje mest leste nyhetsnetsted etter VG og NRK. TV 2 er nummer fire. VG og NRK er ned 3 prosent på ett år. TV 2 holder best stand og er bare ned 1 prosent.

For Nettavisen er det også skuffende tall. De har mistet 76.000 daglige brukere og er ned 15 prosent det siste året, fra 514.000 til 437.000 daglige brukere.

Aller verst på top 10-listen er Se & Hør som har mistet 88.000 lesere og er ned 29 prosent (fra 309.000 til 220.000) og ABC Nyheter som er ned 57.000 daglige brukere og 23 prosent (fra 249.000 til 192.000),

Eneste på topp 10 listen med fremgang er E24 som har gått opp 12 prosent til 521.000 daglige lesere.

Noe av nedgangen kan forklares med redusert trafikk fra Facebook, som har nedprioriterer poster som inkluderer lenker.

Men det meldes også om en generell nedgang i interessen for digitale nyheter globalt. Ingen av de ti største nyhetsnettstedene i verden økte trafikken i september, sett mot samme periode i fjor, ifølge Press Gazettes månedlige rangering

Det har derimot vært en økning i videoinnhold og podkaster.

INYHETER TRENGER DIN STØTTE. TEGN ABONNEMENT ELLER STØTT OSS PÅ VIPPS 763291 BANK 1506.80.92768 ELLER PAYPAL

mest lest