Professor om vold på skolen: – Det er barnemishandling

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 21. april 2023 | 07:22

For mange barn i Norge er vold og trusler blitt hverdagskost på skolen.

– Det er ingen tvil om at mange barn tar skade av dette. Særlig hvis de allerede har andre sårbarheter i livet sitt. Men denne formen for pågående stress påvirker også helt vanlige barn, sier Ingrid Lund til Dagsavisen.

Hun er professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder.

Lund har i en årrekke forsket på forhold i skolen knyttet til psykisk helse, atferdsproblematikk og læringsmiljøutvikling. Hun er nå alvorlig bekymret for konsekvensene det har for barn og unge som over tid opplever slike hendelser som en del av skolehverdagen sin.

– Dette er rett og slett veldig uheldige livsvilkår for barn å vokse opp i, og vil uten tvil hindre læring og sosial og emosjonell utvikling. Noen barn er mer sårbare enn andre og vil også ta mer skade, sier hun.

Les også: Rektor ble truet med lynsjing etter «bønnenekt» i Drammen: – Jeg har fått enormt med sjikane og hets (+)

Lund får også støtte av professor og forfatter Ole Martin Moen, som nettopp har kommet ut med boka «Skolens omsorgssvikt».

Han mener belastningen ved å være i konstant alarmberedskap, der du aldri vet hva som skjer og hvem som rammes neste gang, er svært skadelig.

– Det er ingen faglig uenighet om at det er svært skadelig å stå i dette over tid, sier han.

– Når vi voksne presser barn til å være i et utrygt og voldelig miljø, er det barnemishandling, selv om mishandling ikke er intensjonen vår, mener Moen.

– Vi vet at det er skadelig for dem. Barnevernet tar barn ut av voldelige hjem, men ingen tilsvarende instans tar barn ut av voldelige klasserom, legger han til.

Moen påpeker at Verdens helseorganisasjon (WHO) slår fast at barn har fem grunnleggende behov, der beskyttelsesbehov og emosjonelle og sosiale behov er to av dem.

Les også: Elevvold i skolen: Et tabu i det politisk korrekte Norge

Ifølge professoren er det særlig barnas beskyttelsesbehov og emosjonelle behov som forsømmes i skolen, noe han mener er omsorgssvikt.

– Det er veldig mye vold som ikke fanges opp av mobbebegrepet. Når barn må være i et miljø der det er et truende voldspotensial som gjør at de må vokte seg for ikke å bli utsatt for vold, utsettes de for det som kalles latent vold. Selv på dager der ingenting skjedde med deg, er du utsatt for latent vold. Dermed kan du være et voldsoffer da også, sier Moen, før han slår fast:

– Et barn som tvinges til å leve med en frykt for å bli utsatt for vold, får ikke sitt beskyttelsesbehov oppfylt. Hvis dette er en vedvarende situasjon kan det være veldig nedbrytende og ødeleggende.

Både Lund og Moen forteller til Dagsavisen at det er mulig å ta flere grep for å komme ut av den eskalerende situasjonen i skolen, men understreker at dette krever målrettet innsats.

Oslo-elever bankes opp på skoleveien: – Jeg vet de har kniver

mest lest