– Ulykkesrisikoen er betydelig lavere i en ny elbil enn i gamle bensinbiler, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF i en pressemelding.
Ulykkestall NAF har hentet fra Statens vegvesen viser at andelen elbiler involvert i dødsulykker ligger langt under andelen elbiler på veiene. Av 62 personbiler involvert i dødsulykker i fjor, var kun 10 elbiler. Dette er 16 prosent av dødsulykkene med personbil. I fjor var 24 prosent elbiler på norske vier.
– Det er snart like mange elbiler som bensinbiler på veiene. Elbilene er innblandet i langt færre ulykker med dødelig utgang. Blant bensinbilene ser vi det er mange eldre biler, over 10 år, involvert i dødsulykker, sier Handagard.
Elbiler kjøres lengre
Bildet forsterkes av at elbiler også kjøres flere kilometer enn bensinbiler. I tillegg spiller altså alder på bilene inn. Flertallet av dødsulykkene skjer med biler eldre enn 10 år.
– Det betyr at hver kilometer kjørt i en elbil er tryggere enn i en eldre bensinbil. En nyere bil vil ha mer avansert sikkerhetsutstyr og ofte bedre førerstøttesystemer enn en eldre bil, sier Handagard.