Lavere risiko for dødsulykker i elbil

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 22. mai 2024 | 13:46

– Ulykkesrisikoen er betydelig lavere i en ny elbil enn i gamle bensinbiler, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Ulykkestall NAF har hentet fra Statens vegvesen viser at andelen elbiler involvert i dødsulykker ligger langt under andelen elbiler på veiene. Av 62 personbiler involvert i dødsulykker i fjor, var kun 10 elbiler. Dette er 16 prosent av dødsulykkene med personbil. I fjor var 24 prosent elbiler på norske vier.

– Det er snart like mange elbiler som bensinbiler på veiene. Elbilene er innblandet i langt færre ulykker med dødelig utgang. Blant bensinbilene ser vi det er mange eldre biler, over 10 år, involvert i dødsulykker, sier Handagard.

Elbiler kjøres lengre

Bildet forsterkes av at elbiler også kjøres flere kilometer enn bensinbiler. Gjennomsnittlig kjørelengde for en elbil er 9947 km i året, mens en bensinbil kjøres 6474 km i snitt. I tillegg spiller altså alder på bilene inn. Flertallet av dødsulykkene skjer med biler eldre enn 10 år.  

– Det betyr at hver kilometer kjørt i en elbil er tryggere enn i en eldre bensinbil. En nyere bil vil ha mer avansert sikkerhetsutstyr og ofte bedre førerstøttesystemer enn en eldre bil, sier Handagard.

Teknologien må brukes trygt

Blant bilene som er under fem år gamle, var flertallet av ulykkesbilene elbiler. Det henger sammen med elbilandelen i nybilsalget, mener Handagard.

–  At ulykkene med nyere biler skjer med en elbil er fordi det har blitt solgt få nye bensin- og dieselbiler de siste årene. Når nær 90 prosent av alle biler vi kjøper er elbiler, er det klart at det blir en overvekt av elbiler blant de nyere ulykkesbilene, sier hun.

mest lest