Foreslår å bytte ut Iran med Italia i fotball-VM

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 23. april 2026 | 14:24

En utsending for USAs president har foreslått å erstatte Iran med Italia i det kommende fotball-VM. Forslaget har skapt reaksjoner, samtidig som Iran fastholder at landet planlegger å delta i turneringen.

Bakgrunnen er et initiativ fra Paolo Zampolli, som har tatt opp saken med både Fifa og amerikanske myndigheter. Italia kvalifiserte seg ikke til mesterskapet, mens Iran allerede har sikret sin plass.

– Jeg bekrefter at jeg har foreslått for Trump og Infantino at Italia erstatter Iran i VM. Jeg er født i Italia, og det ville være en drøm å se laget i et VM arrangert i USA, sier Zampolli til Financial Times.

Anstrengt forhold

Forslaget blir også sett i sammenheng med diplomatiske forhold mellom USA og Italia. Samtidig har Iran signalisert at de er klare til å delta, til tross for tidligere spenninger og sikkerhetsbekymringer knyttet til turneringen.

Fifa har ikke kommentert forslaget direkte, men har vist til at Iran har kvalifisert seg og ønsker å spille. Regelverket åpner likevel for at organisasjonen kan gjøre endringer dersom et lag trekker seg.

– Det iranske laget kommer, helt sikkert. De har kvalifisert seg, og de ønsker å spille, og de bør spille, sier Fifa-president Gianni Infantino.

Det amerikanske utenriksdepartementet opplyser at de arbeider for å gjennomføre et trygt mesterskap, samtidig som gjeldende lover og sikkerhetskrav blir ivaretatt.

Forslaget om å gi Italia en plass i mesterskapet har dermed aktualisert både sportslige og politiske spørsmål i forkant av VM.

mest lest