Marius Borg Høiby anker ikke fengslingskjennelsen fra Oslo tingrett. Det betyr at han blir sittende i varetekt frem til 13. juli, melder Aftenposten.
Tingretten mener det fortsatt er nødvendig å holde Høiby fengslet. Retten mener det er fare for at han vil oppsøke den såkalte Frogner-kvinnen og begå nye voldshandlinger mot henne.
Høiby har sittet varetektsfengslet siden 2. februar. Han har flere ganger på varierende grunnlag begjært seg løslatt.
Under domsavsigelsen 15. juni ba Høiby på nytt om å bli løslatt, men Oslo tingrett sa nei.
Selv om Høiby ikke anker fengslingskjennelsen, har han anket selve dommen.
15. juni ble han dømt til fire års fengsel for blant annet to voldtekter og mishandling i nære relasjoner.
Les også: Forsker: – Marius Borg Høiby slapp billig unna
Høiby nekter straffskyld for voldtektene og har anket dommen. Ifølge Dagbladet mener forsvarerne at det er realistisk at en eventuell ankesak vil starte i 2027.
Dommen er dermed ikke rettskraftig.
