Takst: 940.000 kroner for å reparere elbilen

Avatar photo
Publisert 25. januar 2023 | 15:39

Markus Jensen-Langseth traff et løst kumlokk med sin MG5. Taksten for å reparere bilen ble langt over det dobbelte av bilens verdi.

1. september i fjor kjørte Markus Jensen-Langseth (37) inn i et veiarbeidsområde i Mo i Rana med sin da bare fire måneder gamle MG5. Han kjørte forsiktig og holdt et tempo under fartsgrensen.

– I en slak høyresving kjørte jeg på et usikret kumlokk som spratt opp under bilen, forteller Jensen-Langseth til Motor.no.

Et av hjulene låste seg, men han klarte å stoppe bilen og gå ut uten å skape en trafikkfarlig situasjon.

– Da så jeg at kumlokket satt fast mellom hjulet og batteripakken, sier Jensen-Langseth.

Senere samme dag kontaktet han Helgeland Bilskade, et lokalt bilverksted. Verkstedet tok kontakt med selgeren, Bil i Nord, som igjen kontaktet MG for å få reservedeler.

Etter en lang ventetid fikk han endelig svar.

– Det tok lang tid før vi i det hele tatt fikk noen priser. Kanskje fordi bilen er så ny i markedet, sier daglig leder ved Bil i Nord, Roger Storrødvann til Motor.no.

Til slutt fikk Jensen-Langseth en takst på reperasjonen. Med øvrige deler, arbeid og merverdiavgift landet kostnadene på svimlende 939.738 kroner. Av denne summen utgjorde 709.556 kroner prisen for et nytt batteri.

Per januar 2023 ligger startprisen på en splitter ny MG5 på 342.165 kroner.

Uvanlig med slike takster

Storrødvann i Bil i Nord sier at han regnet med at reparasjonen ville bli dyr, men at han aldri hadde ventet en så vanvittig sum. Verkstedet Helgeland Bilskade reagerte også på den sjokkerende taksten. Daglig leder Preben Myrvang har sendt mailen han fikk som bekreftelse på at det virkelig var sant til Motor.no.

– Jeg har ikke sett sånne summer før. Vi bytter jo batteripakker uten at kostnaden langt overskrider bilens verdi, sier Myrvang.

Motor.no har sett alle summene som nevnes i denne artikkelen, via taksten fra Jensen-Langseths forsikringsselskap, Tryg.

Kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg reagerer kraftig på taksten, og sier fabrikantene bør lage biler som er enklere å reparere.

– Vi kan ikke ha det sånn. Dette er helt absurd høye delepriser, og det betyr at bilen må skrotes. Vi kan ikke gjøre annet enn å oppfordre fabrikantene til å lage biler som er enklere å reparere. I mellomtiden er det kundene som blir skadelidende, sier han til Motor.no.

MG svarer

MGs servicemarkedssjef Knut Martin Andersen bekrefter til Motor.no at batteriene deres er svært kostbare.

– Komplette batterier er uforholdsmessig dyre fra leverandør. Nøyaktig årsak vet vi ikke helt, men de fleste går som kjent til produksjon av nybil. I et slik tilfelle, hvis noen faktisk skal ha et komplett batteri, vil det bli manuelt vurdert. Det er ikke gjort i denne saken, forklarer han.

Samtidig påpeker han at det må ha skjedd en misforståelse i kommunikasjonene deres, ettersom de har vurdert at det ikke skal være nødvendig å bytte hele batteriet i dette tilfellet.

Les også: Brudd etter 28 år mellom Wara og Bertheussen

– Det var ikke nødvendig å skifte hele batteripakken, bare batterikassen. MG mener en slik reparasjon er en todagersjobb, og opplyser at selve batterikassen bare koster rundt 17.000 kroner, pluss moms.

– Vi anser batterireparasjon som fremtidens «clutchjobb» på verkstedet, etter hvert som bilene blir gamle, skriver han.

Servicemarkedssjefen og MG vil nå ta en runde med forhandler og vurdere kommunikasjonene deres.

Bilen ble kondemnert

Markus Jensen-Langseth fikk ny MG5, bare i annen farge, i begynnelsen av desember. Han understreker at han ellers er en fornøyd MG-sjåfør.

– Jeg fikk til og med låne bil gratis. Det er langt forbi hva man har lov til å forvente, sier han.

Bilen han skadet ble naturligvis kondemnert.

Motor.no har spurt Roger Storrødvann i Bil i Nord hvor den vrakede bilen befinner seg.

Han forteller at de fortsatt har bilen stående, og at ingen har hentet den enda.

– Bilen må jo bli kjøpt av noen. Og brukt, sukker han.

MG (Morris Garages) var en britisk produsent av sportsbiler som ble stiftet i 1924. MG sluttet å produsere biler da «MG Rover» gikk konkurs våren 2005, men MG ble videreført som «MG Motor» under kinesiske eiere: Nanjing Automobile Group.

Frp vil åpne for kjernekraft: – Sikre lave strømpriser

mest lest