Storbritannias regjering planlegger å løslate opptil 6000 innsatte tidlig fra fengsel fra september som følge av en ny reform for å hindre overfylte fengsler, skriver The Telegraph.
Blant dem som kan bli berørt er personer dømt for drap, voldtekt, grov vold og seksuallovbrudd. De vil kunne bli vurdert for løslatelse etter halve straffetiden, i stedet for dagens to tredjedeler, forutsatt god oppførsel i fengsel.
Forsvares av justisministeren
Justisminister David Lammy forsvarer endringene og sier de er nødvendige for å unngå at fengselssystemet bryter sammen.
– Uten denne avgjørende handlingen ville fengslene gått helt tom for plass, noe som ville gjort det umulig å fengsle dømte lovbrytere
Ifølge planen kan de første 700 fangene løslates i september, med videre løslatelser i månedene etter.
Advarer om konsekvensene
Kritikere advarer om at reformen kan føre til at alvorlige lovbrytere slippes ut tidligere enn forventet, noe som kan skape uro blant ofre og pårørende.
Leder for Prison Governors’ Association, Tom Wheatley, sier endringen kan få store konsekvenser for ofre.
– De vil ha forventet at personen skulle sitte inne i en mye lengre periode, men nå vil de være ute om noen uker, sier han.
Skyggejustisminister Nick Timothy kaller forslaget uforsvarlig og en fare for offentlig sikkerhet.
– Drapsmenn og voldtektsforbrytere, inkludert grove overgripere, bør forbli bak lås og slå der de hører hjemme, fastslår han.
Mener de har arvet et kriserammet fengselssystem
Regjeringen sier på sin side at de har arvet et fengselssystem i krise, og at reformen er nødvendig for å sikre kapasitet og opprettholde offentlig sikkerhet.
Samtidig innføres strengere reaksjoner for regelbrudd i fengsel, og de fleste som løslates tidlig skal overvåkes med GPS og underlagt restriksjoner.
