Coop med PR-stunt etter VG-spørsmål: Setter pristak på 200 matvarer

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 25. august 2022 | 19:21

Coop kunngjør at de ikke kommer til å øke prisene på 200 av sine mest populære dagligvarer fra nå og ut året.

– Nå tar vi de 200 mest solgte og populære varene. Vi kommer ikke til å øke prisene og holder dagens prisnivå eller lavere ut året. Det gjør vi for å bidra til å opprettholde nordmenns kjøpekraft, sier Bjørn Takle Friis, informasjonsdirektør i Coop, til VG.

Prisgrepet skjer umiddelbart og gjelder i alle Coops butikker.

Friis forteller at blant varene er Norvegia 1 kilo, Tine Melk, Fjordland kjøttkaker, Gilde kjøttpølser, Coop kjøttdeig, Frokost-egg, Coop toalettpapir og tannkrem.

– Hvorfor gjør dere dette?

– Vi gjør det fordi vi ser utviklingen. Vi skjønner at folk sliter og har det tøft og vi er eid av kundene så da er det helt naturlig at vi må ta et tak vi også. Vi har diskutert det en god stund, men det hjalp at VG ringte. Da fikk vi fortgang i det, sier Friis.

VG skriver at de onsdag kveld ringte for å høre med den norske dagligvarebransjen om den vurderer å fryse prisene slik blant annet franske Carrefour har gjort som et tiltak for å dempe inflasjonen.

mest lest