Spørsmålene om Iran satte NATO-sjef Mark Rutte under press. Flere ganger unnvek han svar og nektet å gå inn på de mest betente temaene under pressekonferansen.
– Jeg kommer ikke til å kommentere alt. Jeg ønsker å fokusere på det som er viktig, svarte en tydelig irritert Rutte utenfor Det hvite hus onsdag.
Pressekonferansen kom etter møtet med president Donald Trump, der journalister gjentatte ganger forsøkte å få NATO-sjefen til å kommentere amerikanske militære operasjoner, uenigheter innad i alliansen og Trumps forhold til europeiske ledere.
Ville ikke svare
Da Rutte ble spurt om USAs angrep mot Iran og om NATOs syn på utviklingen, holdt han seg til alliansens etablerte linje.
– Iran må aldri få atomkapasitet. Et Iran med atomvåpen, samtidig som landet eksporterer kaos og terrorisme, ville være en fare for hele verden – særlig regionen, Israel og Europa, sa han.
Da oppfølgingsspørsmålene fortsatte, avbrøt han journalistene.
– Det krever at jeg kommenterer alt, og det kommer jeg ikke til å gjøre, sa Rutte.
Avviste spørsmål om Trump
Også spørsmål om Trumps uenigheter med enkelte NATO-land og diskusjoner med andre statsledere ble avvist.
– Når det er diskusjoner mellom allierte, er jeg alltid litt tilbakeholden. Dette er store ledere, og slike samtaler kommenterer jeg ikke. Jeg kan være mest nyttig bak lukkede dører, sa NATO-sjefen.
Heller Trump-ros enn Iran-svar
Mens Rutte styrte unna flere av de betente spørsmålene, brukte han god tid på å hylle Trump. NATO-sjefen sa at presidentens lederskap har vært avgjørende for at europeiske land og Canada nå bruker mer penger på forsvar.
– Hans lederskap har vært avgjørende, sa Rutte.
