Her leser Marte Bratberg i Jordan Petersons bok

Avatar photo
Publisert 29. september 2023 | 00:15

TV-profil og influenser Marte Bratberg leser i boken til den intellektuelle tungvekteren Jordan Peterson i en ny sengetøyreklame.

Influensere blir ofte sett ned på for å være enkle mennesker. Nå har Bratberg satt denne stereotypien i tvil.

I en sengetøyreklame som kan sees på YouTube har hun invitert møbel- og interiørleverandøren Høie hjem i sitt nye hus. Der kan man se Bratberg lese i boken «12 Rules for Life» mens hun ligger i sengen sin.

Boken er skrevet av den superpopulære psykologen Jordan Peterson, som er blitt verdenskjent de siste åtte årene for hans direkte og ufiltrerte analyser av feminisme, politikk, moralitet og religion.

Peterson har fanget unge sinn over hele verden, også her i Norge. Psykologen har nemlig besøkt Norge to ganger. Han avholdt foredrag i Oslo i 2018 og i 2021. Begge gangene ble billettene revet vekk.

Psykologen kommer til Norge igjen den 20.oktober 2023. Han vil snakke til sine tilhengere i DNB Arena i Stavanger.

Les også: Hvem er egentlig Jordan Peterson – og hva er hans «livsregler»?

TV 2 har fanget opp at Bratberg leser Petersons bok i reklamevideoen hun spilte inn for Høie. I en bøllete artikkel blir influenseren omtalt på intervall med en rekke kontroversielle utsagn fra Jordan Peterson. TV 2 hevder blant annet at Peterson har sagt at «likekjønnende ekteskap ikke er en god ide», noe som ikke er riktig.

Bratberg forteller til TV 2 at det bare var en tilfeldighet at hun valgte å lese i Petersons bok da reklamefilmen ble spilt inn:

– Jeg har ikke lest boken. Jeg kjøpte en bokhylle brukt for noen år siden og fikk med noen bøker. At denne boken ble valgt i Høie-reklamen er helt tilfeldig. Det er kun en rekvisitt plukket tilfeldig opp fra en flytteeske, sier Bratberg til TV 2.

Høie insisterer også på at bokvalget var tilfeldig. Markedssjef Stine Jensås Andersen skriver til TV 2 at boken ble brukt som rekvisitt uten at noen av de involverte kjenner til boken eller forfatteren.

– Verken Høie, produsenter eller Marte har lest boken, eller har noe forhold til bokens innhold, sier markedssjefen til TV 2.

mest lest