Staten subsidierer elbåtbilletter med opptil 1700 kroner

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 3. juli 2025 | 17:51

De nye elektriske båtene i Kristiansand har lave utslipp og lav billettpris – men høy kostnad for det offentlige. Nå forsvarer klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap den omfattende støtten.

– Det er helt avgjørende å kunne ta i bruk ny teknologi for å kunne omstille oss. Da må vi bruke den innkjøpsmakten som kommuner og fylkeskommuner har, sier Eriksen til Fædrelandsvennen.

Båtruten mellom Høllen og Ny Hellesund startet 1. juli, og en ny elektrisk båt skal settes inn mellom Kongshavn og Ny Hellesund etter sommeren. Agder kollektivtrafikk (AKT) bruker rundt 14 millioner kroner årlig på båtdriften, som totalt har mellom 8000 og 10 500 passasjerer i året. Det betyr at hver billett subsidieres med mellom 1300 og 1700 kroner.

Overgangen fra diesel til strøm økte de årlige utgiftene med to millioner kroner, og det måtte også bygges nye strømuttak på land – til rundt 1,7 millioner kroner per brygge.

– Det har en kostnad å gå foran. Det har det alltid hatt. Men på sikt vil kostnadene gå ned når vi har utviklet ny teknologi, sier klima- og miljøministeren til Fædrelandsvennen.

Debatten var heftig da fylkestinget vedtok å investere i elektriske båter. Likevel peker Eriksen på at Norge må tilpasse seg nye krav.

– Vi er nødt til å omstille oss, og da må vi bruke denne muligheten for å utvikle ny teknologi og for å kunne utvikle eksportindustrien.

Han viser til både økt CO₂-pris og EU-regelverk som drivkrefter for omstillingen.

Elbåtsatsingen er ventet flere steder langs kysten i den nærmeste tiden.

mest lest