Mens sykehus over hele landet kutter i budsjettene, viser en kartlegging fra TV 2 at topplederne i helseforetakene samlet tjener over 500 millioner kroner i året. I snitt har hver av de nær 300 sykehustoppene en årslønn på 1,7 millioner kroner.
Fagforeningene reagerer sterkt på forskjellen mellom økonomien på toppen og virkeligheten på gulvet.
– Topplederlønningene øker, mens sykepleiere daglig møter innsparingstiltak som rammer pasientene. Når ansatte blir bedt om å vaske engangsutstyr for gjenbruk eller begrense bruk av bleier, sender det et uakseptabelt signal om skjeve prioriteringer, sier Lill Sverresdatter Larsen, leder i Norsk Sykepleierforbund.
Også forsker og jusprofessor Anne Kjersti Befring peker på at lederlønningene skaper avstand mellom administrasjonen og klinikkene. Hun mener foretaksmodellen har bidratt til et system som svekker tilliten. Befring viser til at antall ansatte i Helse Nord har nær firedoblet seg siden 2010, samtidig som budsjettene blir strammere.
Helseminister Jan Christian Vestre (Ap) sier han deler bekymringen og lover gjennomgang av lønnsnivået.
– Det er viktig å ha et lønnsnivå som er konkurransedyktig, men det skal på ingen måte være lønnsledende. Hvis vi mener noe av dette er urimelig, får vi vurdere tiltak, sier Vestre til TV 2.
Statsråden varsler at regjeringen vil flytte 300 millioner kroner fra helsebyråkrati til pasientbehandling og er åpen for endringer i foretaksmodellen. Fagforeningene krever på sin side at midlene i større grad prioriteres til helsepersonell og pasienter.
