Norske Hanne Bredal Engan (24) som ble fengslet i USA for brudd på visumregler er nå løslatt mot kausjon, melder NRK. Hun har erkjent å ha oppholdt seg ulovlig i landet siden arbeidsvisumet gikk ut i juli 2024.
Tirsdag kveld norsk tid ble Engan løslatt fra fengselet i San Diego etter å ha betalt en kausjon på rundt 15.000 kroner. Penger som venner og familie har samlet inn, ifølge TV 2.
Engan må nå bruke elektronisk fotlenke fram til rettssaken 7. januar, og må melde fra dersom hun forlater San Diego-området.
Oppholdt seg ulovlig siden juli 2024
Engan kom til USA i juli 2022 på studentvisum. Ifølge ektemannen Joshua Daguman fikk hun senere et såkalt OPT-visum som gir lovlig arbeidstillatelse.
Dette visumet gikk ut i juli 2024, og paret giftet seg i oktober samme år. Engan har erkjent at hun oppholdt seg ulovlig i USA etter at arbeidsvisumet utløp i juli, skriver VG.
Ifølge ektemannen var hun bare ulovlig i landet i 27 dager. Han har regnet inn en uoffisiell 60-dagers «grace period» og bryllupet i oktober. Amerikanske myndigheter aksepterer ikke denne regnestykket – visumet gikk ut i juli, og hun har vært ulovlig siden da.
Engan ble arrestert da hun møtte hos amerikanske immigrasjonsmyndigheter for å formalisere oppholdstillatelsen sin.
Vil saksøke myndighetene
Til tross for regelbrudd mener Engan selv at myndighetene har overreagert.
– Det er en mindre forseelse, ikke en forbrytelse, sier hun til NRK.
Under det seks dager lange fengselsoppholdet ble hun holdt på isolat. Hun forteller at hun som diabetiker ikke fikk det insulinet hun trengte, og heller ikke egnet mat.
– Det har vært helt jævlig, sier hun.
Engan og ektemannen sier nå at de vil saksøke fengselet for behandlingen hun har fått.
Nå vurderer hun framtiden i USA.
– Jeg vet ikke om jeg vil være i et land som har behandla meg sånn, sier Engan til NRK.
Brudd på visumreglene er straffbart i USA, og kan gi minst tre år utestenging fra landet.
