Historisk sykepleieravtale gir helgebonus

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 27. desember 2025 | 17:00

Norsk Sykepleierforbund har inngått en ny nasjonal avtale som gir økonomisk kompensasjon for lange helgevakter. Forbundet omtaler avtalen som historisk, fordi slike ordninger tidligere bare har vært forhandlet lokalt.

– Dette er første gang vi har klart å samle ordningen i en nasjonal avtale med økonomisk kompensasjon, sier forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund til Dagsavisen.

Avtalen er inngått med KS og gir 500 kroner i kompensasjon per langvakt i helgene. Den gjelder vakter som varer lenger enn 12,5 timer og opptil 15 timer. Målet er både å sikre bedre bemanning, redusere bruken av vikarer og bidra til større stillingsbrøker og flere heltidsstillinger.

I tillegg sikrer avtalen betalte pauser. Ved vakter på inntil 13,5 timer får arbeidstaker totalt 1,5 time betalt pause, mens vakter over 13,5 timer gir rett til to timer betalt pause. Ordningen er frivillig og er også signert av Fagforbundet, Delta og Fellesorganisasjonen.

Helgekompensasjonen er ment som et ekstra insentiv, fordi arbeidsgiverne ønsker å flytte flere arbeidstimer til helg. Larsen peker på at helgearbeid er en særlig belastning for mange sykepleiere.

– Det er en sosial belastning å jobbe mye i helgene, slik sykepleiere allerede gjør, sier hun.

NSF har også fått gjennomslag for følgeforskning på ordningen. Et uavhengig miljø skal undersøke hvordan langvaktene påvirker pasientsikkerhet, kvalitet, sykefravær og de ansattes helse over tid. Effektene av avtalen skal evalueres i 2027, etter ett års drift.

mest lest