Advarer mot skjult kriminalitet: – Det ulmer hos oss

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 14. april 2026 | 11:57

Politimester Ida Melbo Øystese avviser at det er ro i Oslo, til tross for et tilsynelatende roligere bilde utad etter nyttår.

– Det ulmer hos oss. Vi jobber med ting vi ikke kan fortelle om, av hensyn til pågående etterforskning. Og vi jobber hardt, sier hun til Politiforum.

Bak fasaden peker hun på en vedvarende bekymring for kriminelle nettverk, som tidligere har vært knyttet til alvorlige hendelser som skyting og bruk av eksplosiver i hovedstaden.

Preges av internasjonale nettverk

Øystese frykter at internasjonal uro kan gi kriminelle større handlingsrom, fordi oppmerksomheten i større grad rettes bort fra lokale forhold.

Politiet har samtidig avverget flere alvorlige saker i år, og nasjonale myndigheter har advart om hyppige bestillinger av voldsoppdrag.

Men kapasiteten er presset. Et høyt antall demonstrasjoner og arrangementer har krevd store ressurser, noe som går utover annet politiarbeid.

– Det betyr at en del mindre alvorlige saker med tungt hjerte må legges bort, forklarer hun.

mest lest