USA trekker 5.000 soldater ut av Tyskland, kunngjorde Pentagon fredag, ifølge Reuters.
Beslutningen kommer etter et åpent brudd mellom president Donald Trump og den tyske kansleren Friedrich Merz over krigen i Iran – og sender et kraftig signal til NATO-allierte som har kritisert amerikansk krigføring.
Gnistene mellom Washington og Berlin ble tent mandag, da Merz gikk hardt ut mot USAs håndtering av Iran-krigen. Den tyske kansleren sa at iranerne ydmyket USA i forhandlingene, og at han ikke kunne se noen klar exitstrategi fra Trumps side.
Trump svarte raskt. Allerede denne uken truet presidenten med å trekke ned den amerikanske militære tilstedeværelsen i Europa, og fredag ble trusselen til handling.
En høytstående Pentagon-tjenestemann, som ikke ønsket å bli navngitt, omtalte den tyske retorikken som «upassende og lite hjelpsom», ifølge Reuters.
– Presidenten reagerer med rette på disse kontraproduktive uttalelsene, sa tjenestemannen.
35.000 amerikanske soldater i Tyskland – nå kuttes 5.000
Tyskland er vertskap for rundt 35.000 amerikanske soldater – flere enn noe annet land i Europa. Uttrekkingen av 5.000 av disse vil etter planen gjennomføres i løpet av de neste seks til tolv månedene, og bringer den amerikanske styrkenivået i Europa tilbake til omtrent der det lå før Russlands invasjon av Ukraina i 2022.
Trump forsøkte allerede mot slutten av sin første presidentperiode å trekke ut rundt 12.000 soldater fra Tyskland, men det ble aldri gjennomført. Biden reverserte planene da han tok over.
Tyske militæroffiserer som snakket med Reuters, skal ha blitt overrasket over kunngjøringen – de beskrev møtene med Pentagon tidligere på dagen som konstruktive, og viste til at Tyskland har bidratt mer enn mange andre allierte i Iran-konflikten, blant annet ved å tillate bruk av baser og overflyvninger.
Truer også Spania og Italia
Uttrekkingen fra Tyskland er ikke det eneste signalet Trump sender til europeiske allierte. Torsdag sa Trump «sannsynligvis» da han ble spurt om han vurderer å trekke ut tropper fra Italia og Spania.
Forrige måned truet Trump med full amerikansk handelsembargo mot Spania, etter at den sosialistiske regjeringen i Madrid nektet å la amerikanske baser eller luftrom brukes til angrep mot Iran. USA har to viktige militærbaser i Spania: Naval Station Rota og Morón Air Base.
Trump har også gått i åpen konflikt med Italias statsminister Giorgia Meloni – en tidligere sterk Trump-støttespiller – over Iran-krigen og Trumps kritikk av pave Leo. Trump skal ha sagt at Meloni «manglet mot» og hadde sviktet Washington.
Reuters har også avslørt et internt Pentagon-notat som skisserer mulige straffetiltak mot NATO-allierte Washington mener ikke har støttet de amerikanske operasjonene i Iran – inkludert å suspendere Spania fra NATO og revurdere USAs holdning til Storbritannias krav på Falklandsøyene.
Advarer om NATO-sprekk
Eksperter advarer om at Trumps linje risikerer å splitte alliansen ytterligere.
– Europeiske ledere vil sannsynligvis presse enda hardere for å øke sitt eget forsvar, ettersom de betrakter Washington som stadig mer upålitelig, sier Imran Bayoumi, tidligere Pentagon-tjenestemann og nå tilknyttet tenketanken Atlantic Council, til Reuters.
Trump på sin side har lenge vært tydelig på at Europa må ta et større ansvar for sin egen sikkerhet – og fredag var det ingen tvil om at han er villig til å bruke tropper som et politisk pressmiddel for å tvinge frem det skiftet.
