Retten avviser Høibys ønske om fotlenke på Skaugum

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 6. mai 2026 | 15:15

Oslo tingrett har avslått Marius Borg Høibys begjæring om å gjennomføre resten av varetektsperioden med fotlenke på Skaugum i stedet for i fengsel, melder NRK.

Retten mener gjentakelsesfaren fortsatt er til stede, og viser blant annet til tidligere brudd på besøksforbud og bruk av mobiltelefon.

Avgjørelsen kom etter en pause på rundt 15 minutter. Høibys forsvarer René Ibsen reagerer på hvor raskt beslutningen ble tatt og varsler anke.

– Det var svært overraskende og skuffende, sier Ibsen til NRK.

Høiby ønsket å sone varetekten med fotlenke i kronprinsparets bolig på Skaugum. Ifølge NRK sitter bare tolv andre siktede i Norge i varetekt med tilsvarende fotlenkeordning.

Under rettsmøtet forklarte han at han ønsket mer sosial kontakt med familie og venner, og beskrev soningsforholdene som svært isolerende.

Politiadvokat Oda Karterud argumenterte samtidig for at gjentakelsesfaren fortsatt er høy. Også bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen støttet avslaget og viste til at retten tidligere har lagt vekt på faren for nye brudd på besøksforbudet.

Les også: Høiby ber om fotlenke i varetekt

Høiby har sittet i varetekt siden 1. februar etter at han ble pågrepet for nye lovbrudd kort tid før rettssaken mot ham startet. Han sitter i dag i Oslo fengsel uten restriksjoner på besøk eller kommunikasjon.

Kronprinsessens sønn er siktet for blant annet vold, trusler og brudd på besøksforbud. Dom i saken er ventet i juni.

mest lest