Israels statsminister Benjamin Netanyahu gjorde det søndag klart at israelske styrker vil bli værende i Sør-Libanon så lenge myndighetene mener det er nødvendig for å beskytte landet.
– Så lenge vi må beskytte vårt folk, vil vi bli værende i sikkerhetssonen i Sør-Libanon, sa Netanyahu under JNS International Policy Summit i Jerusalem.
Statsministeren avviste kritikken mot Israels militære tilstedeværelse og sammenlignet situasjonen med hvordan USA ville reagert dersom amerikanske byer ble angrepet fra et naboland.
– Amerika ville krysset grensen, opprettet en sikkerhetssone, eliminert terroristene og beskyttet sitt folk til trusselen var fjernet. Det er nøyaktig det vi gjør, sa han.
Netanyahu understreket at Israel ikke er i krig med Libanon som stat, men med Hizbollah, som han beskrev som en iransk stedfortrederstyrke.
– Når denne iranske stedfortrederen ikke lenger er en trussel, når den er demontert og avvæpnet, da vil vi ha fred med Libanon. Og jeg ser fram til å undertegne den avtalen, sa han.
I talen hevdet Netanyahu også at Israel har ødelagt over 90 prosent av Hizbollahs rakett- og missillager og hindret gruppens planer om å gjennomføre angrep mot Nord-Israel.
Statsministeren kom samtidig med et nytt løfte om å hindre Iran i å utvikle atomvåpen.
– Uansett hva som skjer i forhandlingene, med eller uten en avtale, vil Iran aldri få et atomvåpen så lenge jeg er statsminister, sa Netanyahu.
Han la til at Israel vil fortsette å handle mot trusler før de materialiserer seg.
– Vi angriper de fiendene som søker vår ødeleggelse før de får sjansen til å gjøre det, sa han.
