TV 2 oppfylte alle kravene som kommersiell allmennkringkaster i 2025. Dermed får kanalen maksimal kompensasjon fra staten: 150 millioner kroner i statsstøtte.
Det går frem av Medietilsynets årlige tilsynsrapport.
– Gjennom å oppfylle samfunnsoppdraget som følger av avtalen med staten, bidrar TV 2 til å nå de mediepolitiske målene for kommersiell allmennkringkasting og styrke det norske mediemangfoldet.
Det sier Medietilsynets direktør Mari Velsand i en pressemelding.
Avtalen innebærer at TV 2 skal levere kommersiell allmennkringkasting mot statlig kompensasjon. Den stiller blant annet krav om daglige, egenproduserte og riksdekkende nyhetssendinger fra en sentral redaksjon utenfor Oslo.
TV 2 må også levere norskspråklig innhold for barn og unge, bruke begge målformer og ha førstegangsvisning av norsk film og tv-drama.
Ifølge Medietilsynet hadde TV 2 i 2025 totalt 157,7 redaksjonelle årsverk knyttet til nyhetssendingene på TV 2 Direkte. De redaksjonelle kostnadene var på 337,9 millioner kroner.
Medietilsynet konkluderer med at TV 2 oppfylte alle kravene i avtalen. Det betyr at kanalen får hele den avtalte statlige kompensasjonen på 150 millioner kroner.
Allmennkringkasteroppdraget ga TV 2 en beregnet netto merkostnad på 176 millioner kroner i 2025. Siden merkostnaden er høyere enn kompensasjonen, utløses hele beløpet fra staten.
Les også: Kun halvparten stoler på nyhetene – staten frykter at folk kobler av
TV 2s allmennkringkasteravtale er et av statens virkemidler for å sikre et kommersielt alternativ til NRK med nyhetsredaksjon utenfor Oslo.
Ordningen betyr samtidig at et av landets største kommersielle mediehus mottar betydelige beløp fra staten for å oppfylle mediepolitiske krav. For 2025 ender beløpet altså på 150 millioner skattekroner.
Til sammenligning har produksjonstilskuddet til nyhets- og aktualitetsmedier en ramme på 456,3 millioner kroner i 2026, ifølge Medietilsynet. TV 2s allmennkringkasterkompensasjon tilsvarer dermed om lag en tredjedel av hele pressestøtten.
