Ny rapport: Nav har ikke hatt god nok internkontroll

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 27. juni 2026 | 17:30

En ny KPMG-rapport slår fast at Nav ikke har hatt tilstrekkelig internkontroll i IKT-systemene.

Rapporten er laget på oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet, etter at Riksrevisjonen i 2025 pekte på mangler i internkontrollen i Nav, blant annet knyttet til loggføring i systemene.

Riksrevisjonen kunne ikke uttale seg om Navs årsregnskap for 2025. Årsaken var vesentlige svakheter i etatens interne IT-kontroll. Svakhetene gjelder flere viktige stønader etter folketrygdloven, som samlet utgjør 683 milliarder kroner av totalt 702,7 milliarder kroner i regnskapsførte tilskudd og stønader for 2025.

Det tilsvarer om lag 95 prosent av det som er rapportert netto til bevilgningsregnskapet.

Riksrevisjonens konklusjon for 2025 er den samme problemstillingen som førte til at Riksrevisjonen tok forbehold i revisjonen av Navs årsregnskap for 2024.

KPMGs funn understøtter Riksrevisjonen. Rapporten konkluderer med at ansvaret for internkontroll ikke har vært godt nok definert i Nav.

– Nav forvalter store beløp på vegne av fellesskapet. Derfor må vi være trygge på at Nav har god internkontroll. Etter at Riksrevisjonen pekte på konkrete feil i internkontrollen til IKT-systemene i Nav, tok jeg initiativ til en ekstern gjennomgang. Vi trengte en uavhengig vurdering av hva som fungerer godt, og hva det er behov for å gjøre bedre.

Det sier arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng (Ap) i en pressemelding.

KPMG peker på flere svakheter i Navs arbeid med internkontroll.

Ifølge rapporten er ambisjonene for internkontroll ikke konkrete nok, og ikke godt nok ivaretatt i styringsmodellen. Det mangler også tydelig prioritering av risikoer opp mot direktoratets strategiske mål.

Rapporten peker videre på at styringsprinsippene for internkontroll er overordnet beskrevet, men i liten grad omgjort til konkrete og målbare kontrollkrav. KPMG mener også at ansvaret for internkontroll ikke er tilstrekkelig definert og fulgt opp i organisasjonen.

Ifølge KPMG har hovedproblemet vært manglende ledelse og samarbeid mellom ulike deler av Nav. Det har gjort det vanskelig å få på plass en helhetlig og praktisk internkontroll som fungerer på tvers av avdelinger.

Departementet skriver at det ikke har manglet på tiltak eller initiativ. Utfordringen har vært oppfølgingen, gjennomføringen og effekten av tiltakene.

KPMG mener også at kontroll- og avvikssystemer finnes, men fungerer dårlig på grunn av manglende rammeverk, uklart ansvar og lite konkret oppfølging.

Les også: Riksrevisjonen om Nav-regnskapet: Kontrollsvikt rundt 683 milliarder

Rapporten retter imidlertid ikke bare kritikk mot Nav.

KPMG finner at Arbeids- og inkluderingsdepartementet har gitt Nav mange føringer og krav, men at departementet bør være mer konkret på hvilket ambisjonsnivå direktoratet skal ha for internkontroll.

Rapporten anbefaler blant annet at Nav etablerer et tydelig og forpliktende ambisjonsnivå sammen med departementet, får klarere ansvarslinjer og sterkere oppfølging av gjennomføring og effekt.

Les også: Kraftig økning i Nav-utgifter: Utbetaler 77 millioner i timen

Stenseng sier departementet nå skal lese rapporten grundig og vurdere hvordan gjennomgangen kan brukes til å styrke internkontrollen.

Nav er allerede i gang med et eget internkontrollprosjekt, som ble startet tidligere i år. Regjeringen har også satt ned en ekspertgruppe som skal gå gjennom Navs oppgaver og organisering.

mest lest