Iran trosset advarsel – USA svarte med nye angrep

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 28. juni 2026 | 01:28

USA gjennomførte sent lørdag en ny bølge med luftangrep mot iranske mål etter at Iran tidligere på dagen skal ha angrepet nok et kommersielt tankskip i Hormuzstredet.

Ifølge Fox News, som siterer en høytstående amerikansk tjenestemann, er de nye angrepene mer omfattende enn den amerikanske angrepsbølgen som ble gjennomført dagen før.

Ifølge kanalen retter de amerikanske angrepene seg mot iranske luftvernsystemer, lagre for droner og kryssermissiler, målsøkingsradarer, kapasitet til å legge sjøminer og bakke-til-luft-missiler.

– Iran fikk en sjanse

Den amerikanske tjenestemannen sier til Fox News at Iran fikk mulighet til å respektere våpenhvilen, men i stedet fortsatte angrepene.

– Iran fikk en sjanse til å slutte å skyte, men de gjorde det ikke. I stedet angrep de enda et skip i Hormuz i morges, tankskipet MT Kiku, sier tjenestemannen.

Ifølge Fox News mener amerikanske forsvarskilder at Iran etter våpenhvilen 7. april bygget opp igjen militær kapasitet rundt Hormuzstredet, blant annet på Qeshm-øya og ved Sirik. Disse områdene skal ha vært blant målene under lørdagens angrep.

CENTCOM bekrefter nye angrep

Den amerikanske sentralkommandoen CENTCOM bekreftet sent lørdag kveld på X at amerikanske styrker gjennomførte nye angrep mot flere mål i Iran etter ordre fra presidenten.

Ifølge CENTCOM kom angrepene etter at et iransk énveis angrepsdrone traff det Panama-registrerte tankskipet M/T Kiku lørdag morgen amerikansk tid. Skipet fraktet over to millioner fat råolje da det seilte nær Hormuzstredet.

CENTCOM opplyser at amerikanske kampfly angrep iransk militær overvåkingsinfrastruktur, kommunikasjonssystemer, luftvernstillinger, dronelagre og kapasitet for utlegging av sjøminer.

Samtidig understreker den amerikanske kommandoen at kommersiell skipsfart gjennom Hormuzstredet fortsatt pågår.

Iranske medier melder om treff på Qeshm

Den qatarske TV-kanalen Al Jazeera skriver at iranske statlige medier melder at flere prosjektiler traff en landsby på Qeshm-øya i Hormuzstredet kort tid etter de amerikanske angrepene.

Det iranske statskringkastingsselskapet IRIB har ifølge Al Jazeera omtalt angrepet, men iranske myndigheter har foreløpig ikke offentliggjort opplysninger om eventuelle skader eller tap.

Advarer om ytterligere opptrapping

Overfor Al Jazeera sier professor Hassan Ahmadian ved Universitetet i Teheran at Iran mener USA ikke respekterer samarbeidsavtalen mellom landene.

Han viser til at Teheran mener avtalen gir Iran rett til å kontrollere passasjen gjennom Hormuzstredet, og hevder at fartøy som ikke koordinerer seilasen med iranske myndigheter kan bli oppfattet som militære mål.

Ahmadian tror derfor ikke Iran vil trekke seg tilbake dersom de amerikanske angrepene fortsetter.

– Jeg ser ikke at iranerne vil stoppe. Jeg tror de tvert imot vil trappe opp dersom USA fortsetter å eskalere, sier han til Al Jazeera.

mest lest