Får ikke byttet batterier: Må kaste elsyklene

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 25. september 2024 | 18:05

Ellers brukbare elsykler blir skrotet fordi kundene ikke får tak i nye batterier.

– At folk må kvitte seg med sykkelen fordi de ikke får et nytt batteri eller kan få reparert det, syns vi er veldig synd, sier Eline Oftedal, generalsekretær i Syklistforeningen til NRK.

Årsaken er blant annet mange ulike produsenter og lite standardisering.

Verken produsenter, selgere, eller kunder inntil nå, har vært så opptatt av syklenes varighet.

Det er et nokså nytt marked. Nå oppdager folk at de ikke får tak i nye deler eller batteriere, som er det som ryker først.

– Vi har fått inn elsykler så lenge de har vært i markedet. Jo flere sykler som blir laget og solgt, jo flere får jo vi inn. Det forteller kommunikasjonsrådgiver Jørgen Bakke Fredriksen i Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo kommune til NRK.

Batteriet, batteriholderne og ladekablene kommer i forskjellige utgaver. Det gjør det vanskelig å etablere et godt systemt for billige reservedeler.

Og mange produsenter har gått dukken.

– I mange tilfeller eksisterer ikke det opprinnelige selskapet lenger, eller produktet har gått ut av produksjon, forklarer Matylda N. Guzik ved Universitetet i Oslo til NRK.

Syklistforeningen ønsker nå en standardisering, melder statskanalen.

mest lest