Kraftig politioppbud da Norgesdemokratene var på «spasertur» i Oslo

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 5. september 2025 | 15:15

Norgesdemokratene arrangerte fredag ettermiddag en markering de selv omtaler som en «spasertur» fra Grønland via Youngstorget til Eidsvolls plass foran Stortinget. Politiet var tungt til stede under hele arrangementet. Trekkplaster var AfDs Lena Kotré.

Som ved forrige markering der Kotré var med for tre uker siden på Grønland, møtte et betydelig antall motdemonstranter opp i Oslo sentrum.

Les også: Anne Lindboe (H) raser mot Norgesdemokratene etter bildestunt: – Ufattelig drøyt

Hele Oslo hater fascister, ropte demonstrantene, sammen med slagordet «ingen fascister i våre gater» kunne man høre på Norgesdemokratenes direktesending på Facebook.

Motdemonstranter i forbindelse med at Norgesdemokratene skal gå gjennom byen. Norgesdemokratene og Lena Kotre fra tyske partiet Afd under en «spasertur» gjennom Oslo med start på Grønland og videre til Youngstorget og Eidsvolls plass fredag. Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Klovner og instrumenter
Flere hundre motdemonstranter hadde ifølge NRK møtt opp i klovnekostymer og med instrumenter.

– Vi har kledd oss ut som klovner fordi Norgesdemokratene og AfD er klovner, sier en av motdemonstrantene.

Flere av dem skal ha blitt fjernet med makt da de forsøkte å stanse eller forstyrre markeringen.

Store politiressurser
Politiet bekrefter at de har satt inn betydelige ressurser for å håndtere situasjonen.

– Vi har fokus på å ivareta sikkerhet og legge til rette for at begge parter skal få markere seg, sier Bjørn Gunnar Nysæter, operasjonsleder i Oslopolitiet.

Han bekrefter at politiet har tatt kontroll på flere av motdemonstrantene.

Motdemonstranter ropte slagord tett på marsjruten, mens politiet holdt partene atskilt.

Geir Ugland Jacobsen og Kotré holdt appeller. Markeringen virker nå å ha brutt opp foran Stortinget.

mest lest