Norgesdemokratene arrangerte fredag ettermiddag en markering de selv omtaler som en «spasertur» fra Grønland via Youngstorget til Eidsvolls plass foran Stortinget. Politiet var tungt til stede under hele arrangementet. Trekkplaster var AfDs Lena Kotré.
Som ved forrige markering der Kotré var med for tre uker siden på Grønland, møtte et betydelig antall motdemonstranter opp i Oslo sentrum.
Les også: Anne Lindboe (H) raser mot Norgesdemokratene etter bildestunt: – Ufattelig drøyt
Hele Oslo hater fascister, ropte demonstrantene, sammen med slagordet «ingen fascister i våre gater» kunne man høre på Norgesdemokratenes direktesending på Facebook.

Klovner og instrumenter
Flere hundre motdemonstranter hadde ifølge NRK møtt opp i klovnekostymer og med instrumenter.
– Vi har kledd oss ut som klovner fordi Norgesdemokratene og AfD er klovner, sier en av motdemonstrantene.
Flere av dem skal ha blitt fjernet med makt da de forsøkte å stanse eller forstyrre markeringen.
Store politiressurser
Politiet bekrefter at de har satt inn betydelige ressurser for å håndtere situasjonen.
– Vi har fokus på å ivareta sikkerhet og legge til rette for at begge parter skal få markere seg, sier Bjørn Gunnar Nysæter, operasjonsleder i Oslopolitiet.
Han bekrefter at politiet har tatt kontroll på flere av motdemonstrantene.
Motdemonstranter ropte slagord tett på marsjruten, mens politiet holdt partene atskilt.
Geir Ugland Jacobsen og Kotré holdt appeller. Markeringen virker nå å ha brutt opp foran Stortinget.
