I Dagen og Vårt Land diskuteres det om «fortapelsen» er del av guds plan

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 10. mars 2024 | 12:22

I en rekke artikler og meningsinnlegg de siste ukene har de to fremste avisene for kristne «nyheter» i Norge tatt opp spørsmål om de som ikke tror på Gud og Jesus ender i fortapelse eller altså i helvete.

Debatten startet da presten Sunniva Gylver i en Plussord-andakt filosoferte over om Gud kunne ha en plan B for de som ikke tror på Jesus når de dør.

Gylver kommenterte bibelverset Johannes 3,16, også kalt «den lille bibel», og sa følgende:

– Hver den som tror skal vi få evig liv. Men hva med de andre? Jeg kan ikke vite, men den allmektige Gud som har skapt og elsker alle bør ha en «plan B» i kampen mot det onde i oss og verden, synes jeg, sa Gylver i andakten.

Bibelverset går som følger:

«For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Gud sendte ikke sin sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham». Joh 3:16-17

På sosiale medier ble Gylver anklaget for såkalt universalisme, altså troen på at alle mennesker blir frelst til slutt og at ingen går fortapt. Det var tenkeren Origenes som først postulerte dette.

Det var Dagen som først problematiserte Gylvers uttalelser.

Teolog Øyvind Gaarder Andersen mente Gylver sto for universalismens «vranglære». Det finnes ingen plan B. Det er opp til Gud å dømme hvem som går fortapt og ikke.

– Derfor kan ikke vi uttale oss om hvem som går fortapt og ikke. Men skriften er veldig tydelig på at Jesus er den eneste veien til frelse, sa Andersen.

Den som ikke tror på Gud og Jesus skal fortapes. Belønningen for å tro er evig frelse, i paradis, ved Guds side.

Men Gylver har også fått støtte. Prost Ingeborg Sommer sier dette i et intervju med Vårt Land.

– Det er en feilslutning at alle som ikke tror på Jesus skal til helvete.

Hun vil ikke at Kirken skal true med helvete for dem som ikke tror:

– Vi skal ikke gå rundt og være redde for helvete. Tvert imot skal vi være fulle av håp og mot i møte med alt som bryter ned, sier hun.

Men andre mener dette utvanner troen fullstendig og undergraven sentral teologi.

«En kirke som setter strek over fortapelsen er ikke styrt av Den heillige», skriver Randi Førsund, filmskaper og folkekirkemedlem fra Førde i et leserinnlegg.

Hun mener «Kirken vår er blitt et statsfinansiert teater som spiller for tomme hus.»

Et av argumentene som anføres mot fortapelsen er at den er vanskelig å forene med en allmektig og kjærlig Gud.

«Kjernen i doktrinen om evig fortapelse utfordrer oss ikke bare teologisk, men river også ved selve hjertet av vår moralske og etiske forståelse. Hvordan kan vi som håper på frelse, forsone oss med tanken på en evighet av pine for uendelig mange sjeler, mens vi selv nyter paradisets fred? Dette dype moralske dilemmaet kaster en mørk skygge over forestillingen om himmelsk lykke og utfordrer vår oppfatning av Guds kjærlighet som rettferdig og altomfattende,» skriver Tor Øyvind Westbye, som lektor i historie, og masterstudent i systematisk teologi ved MF.

– Gud vil at alle skal bli frelst. Men vi er skapt med en fri vilje. Vi får valget om evig liv, eller fortapelse, svarer Førsund til den kritikken.

Teolog Øyvind Gaarder Andersen istemmer.

– Det er fremmet tanker om at det finnes en mulighet for omvendelse etter døden eller at alle blir frelst til slutt. Men jeg kan ikke se at det finnes grunnlag for å si det ut fra Bibelen.

Setter du pris på denne artikkelen? iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 bank 1506.80.92768 eller PayPal

Populær norsk kristenleder ser endetidstegn

mest lest