Kinesiske elbilprodusenter kjøper egne skip for å frakte biler til Europa

Avatar photo
Roar Myrbraten
Frilansjournalist
Publisert 14. februar 2024 | 13:50

Kinesiske produsenter av elektriske kjøretøy har gått til anskaffelse av fraktskip for å kunne distribuere sine kjøretøy til Europa på en raskere og mer økonomisk måte. Allerede i fjor tok Kina over som verdens ledende bilprodusent selv om markedsandelen for kinesiske biler i Europa fremdeles er beskjeden.

De første skipene lastet med biler ventes å ankomme havner i Nederland og Tyskland i februar. Explorer No. 1, et 200 meter langt skip eid av den kinesiske elbilfabrikanten BYD, la ut på sin jomfrutur til Europa midt i januar med mer enn 5000 elbiler om bord.

Dette markerer et vendepunkt for BYD og andre kinesiske elbilfabrikanter, da de tidligere har vært uten egne fraktskip, noe som har gjort det utfordrende å utføre bilforsendelser til Europa, ifølge en rapport fra Nikkei Asia.

I fjor ble Kina den ledende nasjonen for eksport av kjøretøy med et salg på 4,91 millioner enheter. Landets bileksport opplevde en økning på 58 prosent fra året før. Japan, som lenge har dominert som den fremste bileksportøren, havnet på en andreplass med 4,42 millioner kjøretøy. Til tross for en vekst på 16 prosent fra forrige år i Japans bilekspor , var den fremdeles betydelig lavere enn Kinas, rapporterer Nikkei Asia.

Styrken i Kinas eksport skyldes delvis en betydelig økning i eksporten av elektriske kjøretøy. Likevel utgjør kinesiske biler kun 3 % av det europeiske markedet, et tall som ligger bak markedsandelene til japanske Toyota og sørkoreanske Hyundai.

Den største barrieren for kinesiske elbilfabrikanter har vært mangel på egne fraktskip, som har tvunget dem til å konkurrere om fraktrettigheter for eksport. Kostnaden for å leie et fraktskip daglig i Kina har økt syv ganger siden 2019, før pandemien slo til. Toyota, på sin side, har egne transportskip.

BYD har som løsning på denne utfordringen planlagt å anskaffe eller lease åtte bilfrakteskip over de neste to årene, hvor hvert skip har kapasitet til å transportere 7000 elbiler. Et annet statseid kinesisk selskap, SAIC, sendte også sitt eget skip til Europa i januar.

Kinas innvirkning på det europeiske markedet blir stadig mer tydelig. Det statseide foretaket BAIC er den største aksjonæren i den tyske bilprodusenten Mercedes-Benz Group, mens den kinesiske milliardæren Li Shufu, som leder bilprodusenten Geely, er den nest største aksjonæren. Til sammen eier disse to kinesiske investorene nær 20 prosent av aksjene i Mercedes-Benz Group. Geely innehar også en betydelig aksjepost i den svenske bilprodusenten Volvo Group.

Flere europeiske produsenter av elbiler er også dypt integrert med Kina gjennom sine forsyningskjeder. Cirka 60 prosent av verdens elbilbatterier blir produsert i Kina. Selv om Volkswagen har etablert en egen avdeling for batteriproduksjon, er de avhengige av det kinesiske selskapet Gotion High-tech for utvikling og produksjon av disse batteriene.

Det økende nærværet av kinesiske elbiler i det europeiske markedet gir EU-toppene noe å tenke på. 

Mens EU-kommisjonen undersøker kinesiske elbilprodusenter for mistenkt urettferdig konkurranse på grunn av mistanker om statssubsidierte lave priser, står de samtidig overfor dilemmaet med å ville fremme elbilbruk i EU. 

Eventuelle importrestriksjoner eller toll på kinesiske produkter kan dermed stå i veien for dette målet.

mest lest