Brukte elbiler: Slik gjorde de det i elbiltesten

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 16. oktober 2023 | 11:21

På bruktmarkedet er det et godt utvalg av elbilene som var med i NAF og Motors store elbiltest i 2020.

– Skal du kjøpe brukt elbil nå, er det lurt å sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Storselgere som Audi e-tron, Hyundai Kona, Kia e-Niro, Tesla Model 3 og Nissan Leaf var med i verdens største elbiltest i 2020. Mer enn 20 ulike elbiler som var med i testen finner du nå på bruktmarkedet. Bare av Audi e-tron ligger det ute 273 biler til salgs. Av disse er 100 med den lille batteripakken som gir noe kort rekkevidde.  

– Vi testet disse bilene i 2020 både om sommeren og vinteren. Særlig rekkeviddetapet vinterstid er viktig informasjon til de som er ute etter en brukt elbil i dag, sier Sødal.

– Med informasjon om hvordan bilen gjorde det som ny, får du en god pekepinn på hva du kan forvente om du kjøper den brukt, sier han.  

Rekkeviddevinnerne fra 2020 

I 2020-testene hadde vi med tre Tesla-modeller. Både Model 3, Tesla S og X kjørte langt, men de hadde et relativt høyt rekkeviddetap om vinteren. Prosentmessig tapte eksempelvis Audi e-tron, Hyundai Ioniq og Volkswagen e-Golf mindre rekkevidde enn Teslaene. 

– I 2020 lå Tesla lenger fremme på rekkevidde enn de gjør i dag. Så er du opptatt av lang rekkevidde på bruktbilen, bør du sjekke ut Tesla, mener Nils Sødal. – Hvis du er ute etter mest mulig lik rekkevidde sommer som vinter, er det andre bilmodeller som utmerker seg, fortsetter han.  

Stort prisspenn 

Kartleggingen av 2020-modeller av elbiler på finn.no viser et stort prisspenn. Noe av forklaringen er utstyrsnivå og kjørelengde, men det er nok også noen som har lagt ut bilen til en for høy pris.  

– Prisene viser at det på enkeltbiler er prutningsmonn, sier Nils Sødal.  

Sjekklisten ved kjøp av brukt elbil er stort sett den samme som for en brukt dieselbil. Usikkerhetsmomentet er tilstanden til batteripakken.  

-Dessverre finnes det ingen god test av batteriets helse enda. Men det går an å spørre om ladehistorikken for å se om bilen er mye hurtigladet. Hurtiglading er en større påkjenning for batteriet en lading hjemme, sier Sødal.  

Les også: Elbilinteressen flater ut

Sjekkliste spesifikt for kjøp av brukt elbil:  

Spør selger om ladehistorikk. Hurtiglading er en påkjenning for batteriet, så hvor ofte bilen har blitt hurtigladet er relevant informasjon.  

Spør om hvordan selger opplever rekkevidde sommer og vinter. Få dette med i kontrakten. 

Kan bilen hurtiglades? 

Hvilke ladekabler følger med bilen? 

Sjekk ladekabler og ladeport for skader, sprekker, skader, varmgang og så videre. 

Test at bilen lader ved å koble på en lader. 

Om mulig, se om det er skader på batterikassen under bilen 

Kontroller om batteriet fremdeles er innenfor garanti. Dette kan gjøres ved å kontakte en merkeforhandler, husk registreringsnummeret.

Se saken i sin helhet.

mest lest