Kunnskapsministeren: Forestillinger om «skeiv kjærlighet» i skolen er obligatorisk

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 17. desember 2023 | 18:10

Tidlig i november meldte NRK at da elevene på mellomtrinnet ved Kviteseid skule fikk se en forestilling om kjønnsidentitet og legning, fikk 7–8 elever et alternativt opplegg.

Flere foreldre i Kviteseid ønsket ikke at barna deres skulle delta.

Det var en forestilling fra Nynorsk kultursentrum som skapte usikkerhet. Den tilbys 5.–7. trinn og kalles «Hjarte i alle fargar», som de selv presenterer slik:

«Hjarte i alle fargar er ei forteljarframsyning for 5.–7. trinn. Gjennom høgtlesing av utdrag frå eit utval romanar blir elevane inviterte til å reflektere og stille spørsmål ved eiga oppfatning av forelsking, skeiv kjærleik, kjønn og stereotypar.»

Denne forestillingen fikk 7–8 elever på Kviteseid skule fritak fra, noe som fikk Abid Raja til å stille et skriftlig spørsmål til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun:

«Er kunnskapsministeren enig i vurderingen om at en forestilling eller konsert om skeiv kjærlighet med rimelig grunn kan oppleves som utøvelse av et annet livssyn eller være støtende eller krenkende, og vil statsråden ta initiativ til en presisering av fritaksregelverket?»

Kari Nessa Nordtun har tidligere vært advokat ved advokatfirmaet Sjødin, Meling & Co, og deretter for advokatfirmaet Elden DA. 

Svaret fra kunnskapsministeren til Abid Raja er nå klart. Å lære om «Skeiv kjærlighet» i skolen er ikke frivillig:

«Elever kan ikke få fritak fra opplæring om kunnskapsinnholdet i de ulike emnene i læreplanen, som for eksempel å lære om kropp, helse og mangfold innen kjønn og seksualitet.

[…]

«Det er ikke frivillig for elevene å delta på kulturelle innslag om skeiv kjærlighet som er en del av den vanlige undervisningen og i skoletiden. Jeg kjenner ikke sakene utover det som går frem av spørsmålet og kan ikke vurdere disse enkeltsakene konkret, men på generelt grunnlag ser jeg ikke grunn til at kulturelle innslag med skeiv tematikk bør føre til fritak og alternativ undervisning.»

Kunnskapsministeren skriver videre at «det er positivt at elever blir kjent med ulike temaer, og blir utfordret i skolen, slik at man lærer å forstå og ta stilling til ulike ting som skjer i samfunnet. Alle elever skal kunne utvikle seg selv og sin identitet, og lære å respektere at mennesker er forskjellige.»

«Når en elev søker om fritak fra en aktivitet, må skolen gjøre en konkret vurdering av hvert enkelt tilfelle, og om det er rimelig grunn til å innvilge en søknad om fritak. Jeg har tillit til at skolene gjør gode faglige vurderinger og at dersom de velger å delta på forestilling eller konsert om skeiv kjærlighet, gjør de dette på en måte som inkluderer alle på en god måte og at de tilrettelegger undervisningen til elevens beste.»

INYHETER TRENGER DIN STØTTE. TEGN ABONNEMENT ELLER STØTT OSS PÅ VIPPS 763291 BANK 1506.80.92768 ELLER PAYPAL

Renaud Camus’ eksalterte «undergangslitteratur» (+)

mest lest