Lærer: Barn i Norge har blitt «selvsentrerte, egoistiske og uoppdragne»

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 18. september 2022 | 20:03

Kommer med brannfakkel som har satt sosiale medier i kok. De fleste er enige i beskrivelsene.

Det er i et innlegg i BT at påstandene om barns grenseløshet og mangel på oppdragelse kommer fra lektor Mirjam Randa Hermansen. Hun mener foreldrene er å klandre.

– Foreldrene sender formbare, uoppdragne elever til en samfunnsinstitusjon som er blitt gitt et mandat det ikke har samtykket i å ha.

Det er ikke lærerens oppgave å oppdra barna. Det må skje i hjemmet, skriver lektoren som mener det var annerledes kun få år tilbake i tid. Tidligere lå fokus på utdannelse, nå har barneoppdragelsen blitt en mye større del av lærerrollen enn tidligere.

– Flere elever mangler oppdragelse, blant annet fordi foreldre ikke lenger har tid til å oppdra barna sine. Foreldre har i mange tilfeller fullt opp med egen selvrealisering, det være seg yrkeskarrierer eller andre personlige mål, skriver Hermansen og fortsetter:

– Selvsentrerte, egoistiske og uoppdragne barn sendes nå til skolen. Læreren må i stadig større grad oppdra. Vi bruker mye tid på å veilede elever i å rekke opp hånden når de vil ha ordet, og gi dem opplæring og trening i hvordan de skal lytte til det andre sier. Vi irettesetter dem når de krangler, og gjør vårt beste for fange opp det økende antallet elever som ser ut til å slite psykisk.

Hun mener barn knapt anstrenger seg for å skjule dårlig språk eller upassende atferd. De viser liten respekt for voksne. Elevene har en forventning om at de kan styre hverdagen sin og bestemme hvordan de skal ha det. «Opplever de ubehag, går de hjem og gråter, og får ofte foreldre til å ta kontakt med læreren for å bidra til å fjerne barnets ubehag,» skriver hun.

I samfunnet skjer alt nå raskt. Gjennom internett blir unge underholdt hele dagen, og de krever det samme på skolen. De klager når noe blir kjedelig og det er dessverre mange elever som ikke gidder å anstrenge seg for å lære, hevder Hermansen.

Les også: LO-rådgiver mener kritikken mot «globalistene» har anti-jødiske undertoner

Det er i ferd med å utvikles en kultur der underholdningsverdien er viktigere enn læringsutbyttet.

På utviklingssamtalene kommer maktforholdene i hjemmet frem.

– Enkelte elever har en oppførsel i samhandling med foreldrene som avslører hvem det er som har den reelle makten i hjemmet. Og det er ikke foreldrene. Slik viser de den manglende grensesettingen.

– Synlig for oss besteforeldre i lang tid

I kommentarfeltet til BT er mange imponert av lektorens mot til å fortelle det de mener er sannheten.

– Mirjam Randa er en fryktløs lærer, for dette innlegget gir ingen plusspoeng hos skoleledelsen. Tvert imot kan det være kroken på døren for videre vei oppover i systemet. Misunner ikke de som er lærere i dagens barne-, ungdoms- og videregående skole. Det må være en utakknemlig jobb – i hvert fall om en leser innleggene i media fra denne yrkesgruppen. Har undervist på høyskole og det var en helt annen opplevelse – studentene var ivrige medspillere i undervisningen, skriver en.

– Selvsentrerte, egoistiske og uoppdragne barn tar dessverre for mye plass i klasserommet. De stjeler all oppmerksomhet, og oppførselen deres går dessverre på bekostning av medelevene. Det er en grunnleggende urettferdighet som ofte forplanter seg inn i voksenlivet. Den som har frekkhetens nådegave får gjerne et større kakestykke enn den greie og pliktoppfyllende, skriver en annen.

En bestefar kommer med en betraktning om dagens foreldregenerasjon.

– Dette har vært synlig for oss besteforeldre i lang tid… Men så lenge foreldrene ikke gir seg mer tid med barna sine – så er resultatet gitt; barna utvikler en skremmende selvsikkerhet etter tilpasning/ å hevde seg «i flokken» (den flokken de bruker mest tid i; barnehage, skole, aktivitet, etc…) Verdens mest logiske bilde! skriver en.

Mannen er blitt en annenrangs borger

 

mest lest