Mannen er blitt en annenrangs borger

Avatar photo
Publisert 11. september 2022 | 16:19

Dette er et eksternt innlegg som står for skribentens meninger.

Mannen er blitt en annenrangs borger. Menn taper på alle de gode statistikkene og vinner på alle de gale.  

2 av 3 som begynner videregående skole med studieforberedende program, er jenter.  1 av 3 gutter som begynner på videregående, dropper ut.  80% av de som begynner på 5 årlig masterstudie, er jenter.  20% av guttene medisineres for å sitte i ro i klasserommet.  2 av 3 selvmord begås av menn og gutter. Og det øker, særlig blant gutter og unge menn.  

Altså, gutter søker ikke og/eller får ikke plass på studieforberedende linjer på videregående. Høyere utdanning er forbeholdt jenter allerede fra avslutning av ungdomsskolen.  

Et mannsutvalg er satt ned av regjeringen. Kanskje kan det bidra noe, men signalene synes å være mer et spill for galleriet. Ansvarlig for ADHD medisinering ved Ullevål sykehus, jeg husker dessverre ikke navnet, uttalte på NRK for omtrent 10 år siden at hun ikke hadde noen betenkeligheter ved at så mange barn, og i hovedsak gutter, ble medisinert for sin adferd.  

Skoleflinke jenter  

Så lenge gutter og jenter har fått noenlunde lik undervisning på grunnskolen, har vi visst at jenter var «flinkere på skolen enn gutter». De satt stillere, fulgte mere med i undervisningen og la mer flid i leksearbeidet. Det ga selvsagt bedre karakterer. 

Les også: iNyheter #3: Helge Lurås kommenterer mannen

Frem til omtrent 1980-tallett betød det lite for guttene. Frem til den tid avsluttet de fleste jenter skolegangen tidlig og siktet seg inn på lavere skoler og «kvinne-yrker», eller et liv som hjemmeværende med barn, slik samfunnsnormen tilsa den gang.  

Men med likestillingen endret dette seg. Fra omtrent 1980 begynte jenter i større grad å gå studieforberedende linjer på videregående og ta høyere utdannelse. Rundt 1990/95 var det liek vanlig at jenter tok høyere utdannelse om gutter. Jentenes gode karakterer begynte å skyve guttene ut. På de linjer hvor det fortsatt var få jenter som søkte, fikk jenter tilleggspoeng i kraft av sitt kjønn. I dag er kvinner i stort flertall på praktisk talt alle høyere studier. I snitt er kun 1 av 5 studenter gutter. På enkelte linjer som har høyest opptakskrav, er det nesten 100% kvinner. 

Dumme gutter og dårlige sjefer 

Er gutter dummere enn jenter siden de får dårlige karakterer? Er menn dårligere ingeniører, leger og advokater enn kvinner? Er menn dårligere sjefer enn kvinner? Svaret på alt dette er nei.  

Gutter/menn er forskjellig fra jenter/kvinner. Med unntak av en liten gruppe statsfinansierte kjønnsforskere ved universitetene, som prøver å dokumentere at kjønn er en sosial konstruksjon, samt noe ihuga feminister, så vil de fleste andre være innforstått med at det er kjønnsforskjeller i tankesettet.  

Feminister går fort i forsvar, når forskjell i tankesettet blir påpekt. De tolker det som om det betyr at det ene kjønnet er bedre enn det andre. Det er selvsagt ikke tilfelle. Det er forskjell, kort og godt.  

Vi er i bunnen bare dyr. Hundyr flest tiltrekkes av handyr og motsatt. For en kvinne vil en parring vare i måneder og år, mens en mann kan begrense seg til noen få minutter. Det gir ulik tilnærming på samme oppgave. Så kan man diskutere hvor langt de mentale forskjellene strekker seg.  

Ulik utvikling 

Vi utvikler oss også forskjellig. Frontallappen blir ferdig utviklet minst to år senere hos gutter enn jenter. Også andre deler av hjernen utvikler seg forskjellig, og den ferdige hjernen skal altså ende opp med ulike egenskaper. Puberteten starter tidligere hos jenter enn hos gutter. Fra gammelt ble det gjerne sagt at unge jenter var to år eldre enn sine jevnaldrende gutter. Det er en forenkling, men likevel en bra beskrivelse av problemet.  

Ingen vil mene det er rettferdig at gutter og jenter konkurrerer i samme klasse i idrett. Gutter har store fordeler i de fleste grener i kraft av sitt kjønn. Ingen ville heller mene at det var rettferdig hvis vi satte 13-åringer og 11-åringer i samme klasse, ga dem lik undervisning, like oppgaver og bedømte deres besvarelser likt. 13 åringene vil selvsagt ha store fordeler i kraft av sin alder. De kan ta til seg, bearbeide og presentere sine besvarelser langt bedre enn 11 åringene fordi de er mer utviklet. 

Likevel begås denne uretten hver dag i alle klasserom i landet. «11 år gamle gutter» gis samme undervisning og bedømmes etter samme kriterier som «13 år gamle jenter».  

Undervisningen er lagt opp slik det passer best for de «13 år gamle jentene». De «11 år gamle guttene» har problemer med å henge med, blir urolige, og når skolearbeidet har kjedet dem hele dagen er de helt umotivert til å gjøre skolearbeid hjemme. Og den som sliter med å henge med har naturligvis store huller i kunnskapen og som gjør det vanskeligere og vanskeligere å henge med. Forskjellen starter i småskolen og fortsetter til etter videregående skole. 

Den urettferdige rettferdigheten 

Forskjellen er selvsagt ikke så enkel som at guttene bare er «to år yngre». Problemet ville ikke bli løst ved å gi guttene senere skolestart. Det er ulikt tankesett, behov, interesser, modenhet, tilnærming til problemer, osv. osv. Det er enormt store forskjeller på gutter og jenter.  

Jeg har dessverre ikke noen god løsning på problemet, men jeg er overbevist om at menn som annenrangs borgere skapes i skolen hvor vi gir ulike kjønn samme undervisning og krav. I alle andre sammenhenger ville vi ansett dette som svært urettferdig. Til og med i sjakk konkurreres det i kjønnsspesifikke klasser. Uansett hvilke tiltak vi iverksetter for å lappe på skadene i etterkant, vil de bare bli skadebøtene lindring. Skal vi få et likestilt samfunn må vi starte med urettferdigheten som ligger i likebehandlingen i skolen.  

Maskuliniteten slår tilbake

mest lest