Statsminister Jonas Gahr Støre møter massiv kritikk fra flere partier etter at store deler av Utenriksdepartementets arkiv fra den avgjørende fasen i Oslo-prosessen i 1993 viser seg å være tomme – mens Terje Rød-Larsen sitter på et omfattende privat arkiv.
Ifølge Klassekampen mener Frp, Høyre, Rødt og SV at Støre burde ha gjort langt mer for å sikre materialet.
– Dette er dokument som er viktige for historieskrivinga. Som utenriksminister burde han ha sikret at disse dokumentene kom på offentlige hender, sier Frps Per-Willy Amundsen til avisen.
Store deler av arkivet fra den mest kritiske fasen i 1993 skal være tomt. Samtidig sitter tidligere toppdiplomat Terje Rød-Larsen på omfattende privat arkivmateriale.
Støre fikk ifølge Klassekampen spørsmål om de manglende dokumentene flere ganger da han var utenriksminister fra 2005 til 2012, men hevdet den gangen at det ikke manglet noe i arkivet.
– Det er provoserende å lese den arrogante tonen som Terje Rød-Larsen har hatt når han skriver til Riksarkivet at han har planer om å gi vekk dokumentene til et privat arkiv som han stoler på, sier Amundsen.
Truer med lovgrep
Lederen av kontrollkomiteen varsler at Stortinget kan gripe inn dersom dokumentene ikke leveres.
– Om det er juridiske hinder, kan vi vedta en særlov, sier han.
Les også: Hagen fikk rett – advarslene om Rød-Larsen «kokte bort»
Støre har overfor Klassekampen vist til at han «alltid har ment» at relevante dokumenter bør inn i nasjonale arkiver. Kritikerne mener det budskapet kommer sent.
