FrP-lederen er skjønt enig i at staten sløser penger på feilslåtte ting og prøver seg på statlig styring der private aktører og markedet heller burde rå.
Bakgrunnen for utspillet er denne: I en serie uttalelser har milliardær og investor Øystein Stray Spetalen hamret løs på feilslåtte investeringer.
Blant annet spådde han norsk satsing på batteriproduksjon nord og ned. Meningsløst å kreve inn skatt fra produktive bedriftseiere i havbruk for å kaste penger etter meningsløse «grønne prosjekter» mener han.
Les også: Spetalen ut mot norsk batteriproduksjon: – Tull og tøys. Det går til gokk
Nå får også Spetalen støtte i sin oppfatninger i FrP, et parti han tidligere har donert penger til.
– Statskapitalismen er blitt en sport. Politikere øker skattene og strør ut skattebetalernes penger på ulønnsomme risikoprosjekter som batterifabrikker, havvind, karbonfangst og elektrifisering av sokkelen, sier Sylvi Listhaug til Finansavisen.
Hun peker på at staten frem til 2025 skal bruke 60 milliarder kroner på næringsstøtte for å dra i gang grønn industri, som havvind, hydrogen- og batteriproduksjon.
Staten skal bruke 17 milliarder kroner på karbonfangst og lagring gjennom Northern Lights-prosjektet, og elektrifisering av sokkelen skal koste 50 milliarder kroner.
– Dette minner oss om statskapitalismen som Ap skrotet med Jens Stoltenberg ved roret, sier Sylvi Listhaug.
De høye skattene som må til for å finansiere det Spetalen omtalte som «det grønne sølet» gjør at folk med formuer flytter utenlands.
Les også: Spetalen har solgt det «grønne sølet»
– Det er en iver etter å bygge staten sterkere og rikere mens bedrifter og folk er blitt melkekyr der det hentes ut så mye skattepenger som mulig, slår hun fast og fortsetter:
– Statskapitalismen er blitt en sport. Politikere øker skattene og strør ut skattebetalernes penger på ulønnsomme risikoprosjekter som batterifabrikker, havvind, karbonfangst og elektrifisering av sokkelen.
