Regjeringen ba etatene med ansvar for trafikken på land, til sjøs og i lufta fortelle hvordan klimamålet for 2030 kan nås.
– De gjennomførte analysene viser at det ikke er mulig å nå klimamålene med realistiske tiltak og tilhørende nødvendig virkemiddelbruk innen 2030, heter det i rapporten.
Rapporten er levert av de seks etatene: Avinor, Bane Nor, Jernbanedirektoratet, Kystverket, Statens vegvesen og Nye veier, skriver NTB.
I en annen rapport, som er del av den samme leveransen, slår de seks etatene fast at med de virkemidlene som er på plass i dag, ligger det an til bare 6 prosents kutt i transportsektoren i 2030.
Les også: Waltherzøe om klimaendringer og norske utslipp. – Har ingen verdens betydning
De seks etatene har laget beregninger hvordan teknologi, biodrivstoff og redusert reising og transport kan bidra til å nå målet om å kutte minst 55 prosent av utslippene innen 2030.
Ifølge etatene må det tas i bruk svært sterke virkemidler for å kunne nå målene.
Blant tiltakene som er vurdert, er en drivstoffpris på opptil 50 kroner literen og kutt i billettprisene på kollektivtrafikk med 25 prosent.
En literpris på 50 kroner kan derimot føre til en reduksjon i transportomfanget på 13 prosent.
Les også: Advarer mot «farlige» forslag i FNs klimarapport
Etatene påpeker imidlertied at det kan få konsekvenser for andre deler av samfunnet dersom man setter i verk for kraftige tiltak. De pekler på redusert transportarbeid kunne redusere aktiviteten i næringslivet og på den måten øke arbeidsledigheten.
I den ene av rapportene er det et sett med tiltak som til sammen vil kunne kutte utslippene med rundt 30 prosent.
Blant disse er at 100 prosent av nye person- og varebiler og 50 prosent av nye lastebiler er elektriske i 2030.
– Alle tiltak vi har sett på her, krever nye eller forsterkede virkemidler for å bli utløst, står det med uthevet skrift i rapporten.