Verdens første skipstunnel satt på vent

Avatar photo
Publisert 11. mai 2023 | 14:52

Stad skipstunnel er utsatt på grunn av økte kostnader.

– Kostnadsanslagene for Stad skipstunnel har økt betydelig. På grunn av en krevende økonomisk situasjon er det viktig at vi har kontroll på kostnadene i prosjektet, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap).

Regjeringen vil nå be Kystverket vurdere om det er mulig å gjennomføre prosjektet til en lavere kostnad, før skaen tas opp igjen i Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.

Alfred Bjørlo, stortingsrepresentant for Venstre fra Sogn og Fjordane, og tidligere ordfører i kommunen tunnelen skal byggast i, opplever at regjeringspartiene har gitt opp kysten.

– Først drar regjeringa inn enorme ekstraskattar i 15-20 milliardsklassen til statskassa frå havbruksnæringa på kysten, og skjerpar skattane også til andre viktige næringar på Vestlandet. Deretter stoppar dei bygginga av det einaste store infrastruktur-prosjektet på kysten dei vil suge ut stadig fleire skattekroner frå. Ap og Sp ser rett og slett ut til å ha gitt opp kysten og Vestlandet. Det håpar eg alle veljarar merkar seg når vi går til val til hausten, seier Alfred Bjørlo til Fjordabladet.

Tisifret prislapp

Stad Vekst forteller at involverte kommuner allerede har brukt 70 millioner kroner på regulering i forbindelse med prosjektet. De mener skipstunnelen er viktig for lokalt næringsliv, det grønne skiftet, og sikkerheten i trafikken til sjøs.

Prisrammen på tunnelen ligger på 2,8 milliarder kroner i Nasjonal Transportplan for 2018-2029.

Interessen for kystverkets planlagte anbudskonkurranse for bygging av verdens første skipstunnel har vært stor.

Les også: Tucker Carlson går over til Twitter og Elon Musk

I en podcast med Nettavisen sier Ola Svenneby, leder i Unge Høyre, at det er helt «hull i hodet» å bruke milliarder av kroner på å grave et hull i et fjell for at skip skal kunne seile gjennom, samtidig som de som har mest trafikk der sier de ikke vil bruke denne tunnelen. Han mener prosjektet er en skandale hvor nyttigheten av tunnelen ikke står i stil til pengebruken.

16. oktober 2018 sendte Hurtigruten et brev til interesseorganisasjonen Stad skipstunnel, hvor de skrev at rederiet ikke kommer til å benytte tunnelen, dersom den blir bygget.

«Ingen av vurderingspunktene konkluderer med at tunnelen er å foretrekke framfor dagens velkjente seiling rundt Stad for Hurtigruten, Hurtigrutens skip og Hurtigrutens gjester. Tvert imot viser gjennomgangen flere sentrale risikomomenter der tunnelen kommer langt svakere ut enn dagens seilingsled. Av dette følger at Hurtigruten ikke kommer til å benytte seg av Stad skipstunnel.»

mest lest