Norge gir ytterligere 500 millioner til Ukraina

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 24. april 2026 | 15:30

Norge øker støtten til Ukraina og setter av 500 millioner kroner til atomtrygghet i 2026.

Bevilgningen skjer som del av det statlige Nansen-programmet, og kommer i tillegg til flere milliarder som allerede går til energisikkerhet i landet.

Nansen-programmet har en samlet ramme på rundt 275 milliarder kroner frem til 2030. Det tilsvarer rundt 8 og et halvt års drift av hele politi- og påtalemyndigheten i Norge.

Bakgrunnen for den økte halvemilliarden i støtte er en stadig mer presset situasjon rundt Ukrainas kjernekraftverk etter gjentatte russiske angrep på energiinfrastruktur.

Utenriksminister Espen Barth Eide peker på risikoen for alvorlige konsekvenser.

– En atomhendelse kan raskt få store konsekvenser. Ved å styrke atomsikkerheten i Ukraina, styrker vi Europas sikkerhet og dermed også Norges sikkerhet, sier han i en pressemelding.

Les også: Kjernekraftutvalgets Catch-22: Kan ikke bestemme oss før vi vet mer, men vet aldri nok

Kjernekraft er i dag den viktigste kilden til strøm i Ukraina, og andelen har økt kraftig etter krigsutbruddet. Samtidig gjør ustabil strømforsyning og angrep på transformatorstasjoner at risikoen for ulykker øker.

Støtten skal blant annet gå til å sikre stabil drift, redusere risiko for ulykker og bidra til at kraftverk raskere kan starte opp igjen etter avbrudd.

– I tillegg til å redusere risikoen for atomulykker, bidrar den norske støtten til at kjernekraftverkene kan fortsette å produsere helt nødvendig strøm til befolkningen i Ukraina, uttaler Barth Eide i pressemeldingen.

Les også: «Tillitssamfunn» er ren gaslighting

mest lest