Boeing-varslerens mor beskriver hvordan han ble «mobbet» til selvmord

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 29. mars 2024 | 07:43

Moren til Boeing-varsleren som døde ved selvmord, har delvis skyldt det omstridte selskapet for hans død.

John Barnett (62) ble funnet død i lastebilen sin med et enkelt skudd i hodet på en hotellparkering i Sør-Carolina den 9. mars – syv år etter at han pensjonerte seg etter en 32 år lang karriere.

Han var i byen for å delta på møter som en del av søksmålet sitt mot Boeing, der han hevdet at de hevnet seg på ham for å ha luftet bekymringene sine om selskapets kvalitetskontroll.

Barnetts mor, Vicky Stokes, og broren Rodney Barnett snakket med CBS på torsdag og ga sin versjon av historien, og sa at stresset fra kampen mot Boeing var vanskelig for Barnett.

Da hun ble spurt om hun klandret Boeing for Barnetts død, la hun til: «Hvis dette ikke hadde pågått så lenge, ville jeg fortsatt hatt sønnen min, sønnene mine ville fortsatt hatt sin bror, og vi ville ikke sittet her.»

Familien sa at Barnett levde for jobben sin i tre tiår, men ble bekymret etter at han ble overført til Boeings fabrikk i Sør-Carolina i 2010 og la merke til kvalitetsproblemer og prosedyrer som ikke ble fulgt.

Stokes sa at Boeing hevnet seg etter at Barnett gikk offentlig med sine bekymringer, og at varsleren deretter ofte ble ydmyket under arbeidsmøter der han ble «kalt ut», før han sluttet i jobben i 2017 på grunn av jobbstress.

– Det ville slite på hvem som helst etter syv eller åtte år, sa moren.

Da de ble spurt om de tror at Barnetts død var et selvmord, svarte broren at familien venter på at etterforskningen skal være over før de kommer med en dom.

Barnetts advokat Brian Knowles fortalte CBS at «hevnaksjonen han møtte var noe han stadig ble utsatt for.»

– Han prøvde ikke å skade Boeing, han prøvde å redde Boeing, la familiens advokat Robert Turkewitz til.

Les også: Pensjonert Boeing-ingeniør funnet død dager etter å ha vitnet mot selskapet

Familien la til at de ønsker at Barnetts arv skal være at Boeing tar tak i de sikkerhetsproblemene han snakket om.

Barnetts død skjedde under en pause i deponeringer i et søksmål om hevnaksjoner fra varsleren, der han påsto at under press ble arbeidere med vilje montert deler av lav kvalitet på fly på samlebåndet.

Han sa at i noen tilfeller ble deler av dårlig kvalitet bokstavelig talt fjernet fra skrotkasser, før de ble montert på fly som ble bygd for å forhindre forsinkelser. En gjennomgang fra 2017 av Federal Aviation Administration (FAA) støttet noen av hans bekymringer, og krevde at Boeing skulle handle.

Artikkelen fortsetter.

Tidligere denne uken kunngjorde Boeing-sjefen Dave Calhoun at han ville trekke seg ved utgangen av året i kjølvannet av en sikkerhetskrise hos selskapet. Boeing har blitt rammet av flere problemer, inkludert en nesten katastrofal hendelse den 5. januar da en dørplugg på en 737 MAX 9 Alaska Airlines jet ble revet av i luften. Siden da har det vært spørsmål rundt selskapet etter flere andre potensielt farlige hendelser. Flyselskaper og passasjerer vært frustrerte over mangel på respons fra Calhoun, ifølge Daily Mail.

Ifølge den britiske tabloidavisen kritiserte lederen for Federal Aviation Administration (FAA) forrige uke Boeing for å ha fokusert på «produksjon» fremfor «sikkerhet og kvalitet».

Administrator Michael Whitaker var lite imponert over luftfartsbedriften etter et besøk på deres anlegg.

– Mitt inntrykk var likt kulturmålingen som nettopp ble gjennomført hos Boeing og vår revisjon, nemlig at det er problemer knyttet til sikkerhetskulturen hos Boeing, sa han i et intervju med NBC tirsdag kveld.

mest lest