Hvem vil ha et Høyre som ikke tillater tenking?

Avatar photo
Publisert 23. september 2025 | 11:14

Dette er en kommentar som gir uttrykk for skribentens meninger. Innlegget ble først delt på Facebook.

Nådeløs kanselleringskultur og politisk korrekthet er ikke en klok strategi for Høyre om partiet vil vokse og bidra til borgerlig flertall i fremtiden.

Simen Sandelien har delt gode innlegg på Facebook i åresvis, og har bemerket seg spesielt for sine innsiktsfulle mediekritiske innlegg. Hos iNyheter har jeg videreformidlet flere av disse enn jeg kan huske. Han er uten tvil en positiv bidragsyter til norsk offentlighet. Derfor er det synd at det bare skulle ett feiltrinn til, som han selv beklaget etter kort tid, for at det ikke lenger er plass til ham i Høyre.

Les også: Simen Sandelien melder seg ut av Høyre etter mediestorm

Det er og synd å se at de store, maktkritiske mediene kastet seg over dette feiltrinnet uten at de har latt seg begeistre særlig av hans mange gode innlegg fra tidligere. Og at Erna Solberg går på NRK for å si blant annet at Simen nå må vurdere om han faktisk mener folk skal få lov å elske den de vil, noe hun vet utmerket godt at han gjør.

Alt dette bidrar til at de som først nå i september hører om Simen, forståelig nok sitter igjen med inntrykk av en slags politisk bakgårdskatt, og ikke en kunnskapsrik politiker med hjertet på riktig sted.

Les også: Høyre-politiker: – Nasjonalstaten er den største samarbeidsmaskinen menneskeheten har skapt

For alle normale mennesker som skriver så mye som ham, er det bare et tidsspørsmål før man tråkker feil. Når det omsider skjer, bør flokken tilgi og la vedkommende få fortsette å bidra uten å bli kastet ut i kulden. Alternativet er at politikken blir en steril administrasjon — og ikke en navigerende institusjon. For det å skrive og prate ER å tenke, og du tenker ikke uten å risikere å tråkke feil.

Les også: Høyre-politiker sjokkert over hvor ille ikke-vestlig innvandring er

Man bør også se Høyres kansellering av Sandelien i sammenheng med partiets lave oppslutning. Skal vi få borgerlig flertall ved neste stortingsvalg, trenger høyresiden selvtillit, takhøyde og en noe koordinert visjon som inspirerer velgerne. Da er ikke Høyres økende politiske korrekthet en klok strategi. Høyre trenger flere som Simen, ikke færre.

Å ofre dyktige politikere til den politisk korrekte mobben vil uansett ikke lønne seg. De blir aldri mette, og de kommer uansett ikke til å stemme Høyre med det første.

Stig Even Lillestøl er journalist hos iNyheter inntil han blir stortingsrepresentant for FrP i oktober.

mest lest