Thorbjørn Jagland er fortsatt innlagt på sykehus skrev Nettavisen tidligere onsdag og viste til uttalelser fra advokat Anders Brosveet. Men nå kan iNyheter rapportere at Jagland er aktiv på Facebook med kommentarer om krigen mot Iran.
Han ga lyd fra seg allerede 14. mars til sine 2k venner på plattformen.
«PÅ SYKELEIET MENS KRIGEN I IRAN RASER» skrev Jagland i store blokkbokstaver i ren Trump-stil for fire dager siden. Han viste til en roman av Amin Malouf.
I boken Samarkand «kan du lese en setning som forklarer krigens idioti,» skriver Jagland og fortsetter:
«NASJONENE HAR SÅ LETT FOR Å GLEMME – KRUTTET SMAKER ALLTID SÅ SØTT»
Videre:
«Igjen og igjen har nasjonene glemt forrige krigs grusomheter og blitt beruset av troen på at neste krig skulle bli den siste.»
– Hvis jeg skulle komme meg på beina igjen skal jeg skrive en bok om KRIGENS IDIOTI, avslutter den tidligere statsministeren og lederen i Nobelkomiteen og Europarådet.

– Bare så det er sagt
Onsdag 18. mars, samme dag som advokaten bekrefter at Jagland fortsatt er innlagt på sykehus, deler han nye tanker med sine FB-venner:
– Stormaktenes kamp om ressursene har ødelagt Orienten, det har brent seg inn i menneskenes sinn. Å tro at bomber fra himmelen skal føre til demokrati, må være fordi man ikke har noe historisk empati. Derfor gjøres det fatale feil, som i Irak og Libya, skriver Jagland blant annet i en post som starter med: «BARE SÅ DET ER SAGT»

Artikkelen fortsetter.

– Du vet ting
Stort sett er det lykkeønskninger om god bedring som står i kommentarfeltet, men filmskaper Vibeke Løkkeberg skiller seg ut. Hun gir mild refs til Jagland og mener han burde si mer om hva hun mener han angivelig vet.
– Jeg synes at du skulle legge litteraturen fra deg og møte oss. Krigen som raser er Epstein krigen. Du vet ting vi ønsker at du deler med oss. En skjønn roman er ikke det vi trenger å høre om nå, skriver hun som reaksjon på Jaglands første post.

Ingen kommentar
iNyheter har tatt kontakt med Jaglands advokat Anders Brosveet og spurt om de har noen kommentar til saken. Men vi har så langt ikke fått svar tilbake.
Den 12. februar ble Jagland siktet av Økokrim for grov korrupsjon etter Epstein-filene visste en rekke ikke kjente utvekslinger. samme dag ble boligene hans i Oslo og Risør ransaket.
Det var den 17. februar at advokat Brosveet tok kontakt med Redaktørforeningen og spurte om råd. Han sendte deretter brev til utvalgte redaktører. En uke senere skrev iNyheter at Jagland var innlagt på sykeshus etter det advokaten først bekreftet som et selvmordsforsøk og deretter omtalte som «selvmordsrisiko«.
