– Målet vårt er å gi alle som reiser med tog på Østlandet et bedre tilbud, samtidig som staten får mer for hver krone vi bruker på jernbane. Å gjøre flytoget til et datterselskap av Vy vil bidra til dette, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
I 2028 går Flytogets konsesjoner ut og strekningene som Flytoget i dag trafikkerer blir en del av det samlede rutetilbudet på Østlandet. «Et nytt rutetilbud skal gi reisende et bedre kollektivtilbud enn de har i dag, også til Oslo lufthavn,» heter det videre.
Ministeren mener det blir enklere å reise til og fra flyplassen når alle togavgangene blir en del av det samlede kollektivsystemet på Østlandet.
«Det blir mindre ventetid mellom avgangene, bedre plass og de som reiser kan bruke Ruterbillett på alle togene,» lover samferdselsministeren.
Flytogets kultur skal videreføres
Flytoget har siden oppstarten blitt en av Norges sterkeste merkevarer. Regjeringen lover at Flytogets «kultur og ansatte skal videreføres og styrkes» i en felles og større organisasjon.
– Selskapene får nå tid til å lære av hverandre, innføre beste praksis og samkjøre personalet før Vy skal kjøre alle tog til og fra flyplassen. Det er viktig å gjøre grep nå for å få til en effektiv overgang og god kvalitet på det fremtidige togtilbudet fra dag én, sier Nygård.
– Skrur tiden tilbake
Til NRK sier Høyres samferdselspolitiske talsperson Trond Helleland at det regjeringen skruer tiden tilbake med sammenslåingen.
– Det er ikke bra for togpassasjerene at vi igjen får et NSB-monopol i landet. Støre-regjeringen skrur nå tiden tilbake til før Flytoget ble opprettet i 1998, sier Helleland.